تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ



تهیه و تنظیم :
سید مجتبی بدری
1379 قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام: الله الله فی الصلاه فانها عمود دینکم
بر شما باد که نماز را محترم بشمارید زیرا آن ستون دین شماست.
تمام پیامبران خدا و ائمه اطهار علیهم السلام هر یک در زمان خودشان در سجایای اخلاقی و فضائل انسانی از جمله «عبادت و عبودیت» ممتاز بوده و به عنوان الگو شناخته می‌شدند امیرالمومنان علی (ع) نیز چون از سه سالگی به خانه وحی انتقال یافت و تحت نظر تربیت مستقیم رسول خدا قرار گرفت ، هرگز از وی جدا نگردیده و در کنار او حتی پیش از دوران رسالت آن بزرگوار به نماز و مناجات با پروردگار عالم مشغول بود و خود به این حقیقت اشاره کرده و می فرماید: « منم صدیق اکبر و فاروق اول پیش از همه ایمان آورده ، و هفت سال قبل از دیگران نماز خواندم».

بسم الله الرحمن الرحیم

امیرالمؤمنین(ع) و نماز


تهیه و تنظیم :
سید مجتبی بدری
1379 قال مولانا امیرالمومنین علیه السلام: الله الله فی الصلاه فانها عمود دینکم
بر شما باد که نماز را محترم بشمارید زیرا آن ستون دین شماست.
تمام پیامبران خدا و ائمه اطهار علیهم السلام هر یک در زمان خودشان در سجایای اخلاقی و فضائل انسانی از جمله «عبادت و عبودیت» ممتاز بوده و به عنوان الگو شناخته می‌شدند امیرالمومنان علی (ع) نیز چون از سه سالگی به خانه وحی انتقال یافت و تحت نظر تربیت مستقیم رسول خدا قرار گرفت ، هرگز از وی جدا نگردیده و در کنار او حتی پیش از دوران رسالت آن بزرگوار به نماز و مناجات با پروردگار عالم مشغول بود و خود به این حقیقت اشاره کرده و می فرماید: « منم صدیق اکبر و فاروق اول پیش از همه ایمان آورده ، و هفت سال قبل از دیگران نماز خواندم».
این سخن اشاره به این حقیقت است که آن حضرت در سن ده سالگی که مصادف با بعثت پیامبر خداست ایمان آورده و هفت سال پیش از این دوران همانند پیامبر خدا به نماز مستحبی مشغول بودند.
در طول اعصار گذشته و معاصر بدون استثنا کسی به پای او نرسیده و نمی تواند به گوشه ای از عبادتهای علی (ع) برسد عبادت و ناله های جانسوز علی (ع) در تاریکی شبها دل دوست و دشمن را آب می‌کرد و سجاده وی در برابر تیرهای دشمنان در حال جنگ و عباد و شب زنده داران را به حیرت و تعجب وا می داشت و مقاومت او در برابر خواندن هزار رکعت نماز در شبانه روز با آن همه مسئولیت و کارهای اجتماعی زبانزد خاص و عام بود او دیگران را به قیام لیل و نوافل شبانه تعلیم و تشویق کرد و مردان و زنان و پرهیزکاران را به این کار عادت داد و تحسین دوست و دشمن را برانگیخت و سالکان و عارفان را به دنبال خود کشانید و حتی برای ائمه اطهار علیهم السلام الگوی عبادت و بندگی شد.
ابن ابی الحدید در بعد عبادی حضرت می نویسد:
« و اما العباده فکان اعبد الناس و اکثرهم صلاه و صوماً و منه َتعَلَم الناس صلاه اللیل و ملازمه الاوراد و قیام النافله و ما ظنک برجل یبلغ من محافظته علی ورده ان یبسط له نطع بین الصفین لیله الهریرفیصلی علیه . ورده و السنهام تقع بین یدیه و تمن علی صماخیه یمینا و شمالا فلایرتاع لذالک و لایقوم حتی یفرغ من وظیفته و ما ظنک برجل کانت جبهته کثفنه البعیر لطول سجوده .»
«علی (ع) در عبادت نظیری نداشت و در نماز و روزه نیز بر همگان برتری داشت دیگران نماز شب را از او یاد گرفتند و به ذکر و مناجات عادت کردند در حالی که او در جنگها حتی در شب پرخطر «لیله الهریر» دست از عبادت و ذکرهایش بر نداشت و در میان د و سپاه سجاده خود را گشوده و در برابر بارش تیرهای دشمن که از راست و چپ او رد می شد وحشت نکرد تا اینکه وظیفه عبادی اش را به پایان برساند. محل ذکر را رها نساخت و پیشانی مبارکش از کثرت سجود پینه بسته بود».
امام سجاد (ع) که لقب زین العابدین را از جانب پروردگار دریافت کرده بود و در شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند روزی از آن حضرت سوال کردند که شما در عبادت از همه پیشی گرفتید عبادت شما نسبت به عبادت جدتان علی (ع) در چه مقیاسی است جواب دادند:
« عبادتی عند عباده جدی کعباده جدی عند عباده رسول الله (ص).»
«عبادت من کجا و و علی کجا فاصله عبادت من نسبت به او همانند فاصله او به پیامبر خدا می باشد».
زین العابدین (ع) با آن همه عظمت و بزرگواری هنوز به عبادت علی نرسیده بود و او را الگو قرار داده بود و از ناله ها و خضوعش یاد می کرد.
خضوع و خشوع علی(ع) در عبادت و راز و نیازش با خدا چنان زیاد بود که اصحاب آن حضرت شدیداً تحت تاثیر انفاس ملکوتی او قرار می گرفتند و در شیوه های عبادت به وی تأسی می نمودند و هرگاه اسرار عبادی علی به گوش اجانب و بیگانگان می رسید آنان نیز متأثر گردیده و عنان و اختیار خود را از دست می دادند و با اشک چشم در برابر عظمت معنوی آن حضرت قرار می گرفتند.
نوف بکالی می گوید: علی از خانه اش خارج گشت در حالی که پاسی از شب گذشته بود در کنار قصر فرمانداری کوفه با ما دیدار کرد از من پرسید: خوابی یا بیدار؟
گفتم: بیدارم و سپس به وی گفتم: یا امیرالمومنین! شما با این عظمت و بزرگواری چقدر گریه می کنید و چقدر از خدا می ترسید؟
در حالیکه آن حضرت اشک چشم می ریخت فرمود:
ای نوف ! خداوند به ما از رگهای گردن نزدیک تر است ، هرکس این دنیا از ترس خدا گریه کند ، در آخرت چشمان او گریان نخواهد شد.
نوف می گوید: علی در همان حال به سر برد و تا صبح خواب و استراحت نداشت و قرآن می خواند و از عظمت خالق و صحنه قیامت یاد می کرد.
اصحاب رسول خدا روزی با هم جمع شده بودند و در مورد اعمال اهل بیت بدر و بیعت و رضوان و فضائل آنان سخن می گفتند ابو درداء گفت: ای اصحاب رسول خدا آیا برای شما بگویم ازکسی که ورعش واجتهادوتلاش وعبادتش ازهمه افزونتر است؟
اصحاب گفتند : او کیست؟
جواب داد « علی ابن ابیطالب» بعد گفت سوگند به خدا روزی اورا دیدم در کنار درخت خرما خود را پنهان کرده و مشغول عبادت است او پس از چند رکعت نماز دست به دعا برداشت و با ناله هایش دلها را کباب کرد و چون یادی از قیامت و عذاب آن به رو در افتاد من نزدیک او شدم و هرچه حرکتش دادم حرکت نکرد و به گمان خویش او دار دنیا را وداع گفته بود و لذا « انا لله و انا الیه راجعون »‌ را قرائت کرده و به حضور فاطمه زهرا (س) رسیده و آنچه را دیده بودم گزارش نمودم.
فاطمه (س) فرمود : ابودرداء ! علی پیوسته از ترس خدا حالش چنین است او نمرده است او در حالت غشوه بسر می برد .
علی (ع) در تمام برنامه های اسلامی و فضائل اخلاقی خود عمل می کرد و سپس به پیروان و راهیان راهش دستور می داد به آنها عمل کنند در مورد نماز و سایر عبادات اسلامی نیز قضیه همینطور است او در آخرین ساعات عمرش فرزندانش بلکه در واقع همه انسانها را سفارش به نماز کرده و در فراز دیگری در اهمیت و ارزش نماز فرموده است :
«تعاهدوا امر الصلوه و حافظوا علیها و استکثروا منها و تقربوا بها فانها کانت علی المومنین کتابا موقوتا الا تسمعون الی جواب ال النار حین سئلواما سلککم فی سقر قالو الم نک من المصلین وانها لتحت الذنوب حتی الورق
امر نماز را دقیقا مراعات کنید و آنرا محافظت نمایید و هرچه بیشتر به جا آورید و از آن طریق به خدا نزدیک شوید.
زیرا چنانچه قرآن می گوید : آن فریضه ای است که وقت آن معین گردیده است آیا توجه ندارید به جواب دوزخیان هنگامیکه از آنان سوال می گردد چرا گرفتار آتش جهنم شدید؟ می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم بدانید که نماز گناهان را می ریزد مانند ریختن برگ از درخت .
از این فراز ها نتایج زیادی استفاده می گردد:
سفارش در آخرین لحظات عمر اهمیت آن را در بر دارد.
تشبیه آن به عمود قوام دین را می رساند که بدون آن دین و آیین متصور نیست.
از واژه تعاهدوا استفاده می گردد که نماز باید مورد توجه همگانی واقع شود.
قید حافظوا مهمتر از خواندن نماز را در بر دارد بلکه لازم است در حفظ آن از هر جهت تلاش گردد.
نزدیکی به خدا از طریق عمل و عبادت مقدور است نه از راه شعار.
نماز خواندن در اول وقت تکلیف دین و دستور الهی است.
بی نمازی عامل گرفتاری در آتش جهنم است.
نماز عامل بخشش گناهان است « ان الحسنات یذهبن السیئات» و در یک جمله کوتاه نقش نماز را خلاصه فرموده و می فرمایند:
الصلاه قربان کل تقی
یعنی نماز مایه تقرب پرهیزکاران به پروردگار عالم است.
آری، آنچه باعث حفظ از شهوات و تجاوز به حقوق دیگران می گردد نماز و در آن صورت است که نمازگزارن مرزهای حلال و حرام را مغتنم می شمارند و در سایه عمل مورد عنایت و تفضل پروردگار عالم قرار می گیرند و جزء مقربان درگاه ربوبی به حساب می آیند. و با توجه به همین مضامین عالی و مزایای دینی و اخلاقی و اجتماعی است که ترک نماز در هیچ صورتی تجویز نگردیده و ارتباط معنوی اساسا قابل تقطیع نیست لذا امیر المومنان (ع) از مسافرت در روز جمعه پیش از انجام فریضه نماز با شکوه جمعه بر حذر می دارند مگر اینکه ضرورت مهمی در آن نهفته باشد.
s.badri@yahoo.com




[ سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 ] [ 09:47 ق.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب