تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ
عنوان: فرصت استثنایی حج وعمره
نام و نام خانوادگی: سید مجتبی، بدری
نوع نوشته: كتاب كیفیت اثر: تألیف
موضوع: حج ناشر: حوزه علمیه الامام القائم(عج)
زبان اصلی: فارسی محل نشر: تهران
عنوان به زبان اصلی: فارسی سال نشر: 1391
عنوان: فرصت استثنایی حج وعمره
نام و نام خانوادگی: سید مجتبی، بدری
نوع نوشته: كتاب كیفیت اثر: تألیف
موضوع: حج ناشر: حوزه علمیه الامام القائم(عج)
زبان اصلی: فارسی محل نشر: تهران
عنوان به زبان اصلی: فارسی سال نشر: 1391
دریافت فایل پیوست
چكیده:
استفاده از فرصت ها درزندگی مورد تاكیدعقل وشرع می باشد چرا كه به حكم عقل وشرع ،فرصت ها چون موقتی هستند باید در كمین آنها بود وبامراقبت كامل كمال استفاده رااز انها نمود .فرصتهایی كه برای انسان به وجود می آیدمیتوان به این شکل تقسیم کرد.


فرصت استثنایی حج وعمره
سیدمجتبی بدری،مدرس سطح یک،مدرسه الامام القائم(عج)

مقدمه:
استفاده از فرصت ها درزندگی مورد تاكیدعقل وشرع می باشد چرا كه به حكم عقل وشرع ،فرصت ها چون موقتی هستند باید در كمین آنها بود وبامراقبت كامل كمال استفاده رااز انها نمود .فرصتهایی كه برای انسان به وجود می آیدمیتوان به این شکل تقسیم کرد.
فرصت عمر:
مثل فرصت جوانی كه بهترین دوران عمراست.علی(ع)می فرماید:
الفرصه تمر مرالسحاب فانتهزوا فرص الخیر(1)
فرصت چون ابر می گذردپس فرصتها ی نیك را غنیمت بشمارید .
هركسی از فرصت جوانی استفاده كند.پیری خوبی خواهد داشت و هر كسی از نیروی ونشاط جوانی در جهات مختلف استفاده نكند پیری سختی خواهد داشت آنقدر فرصت جوانی ارزشمند است كه پیامبراكرم(ص) فرمود روز قیامت قدم از قدم بر نخواهی داشت مگر آنكه از چند چیز می پرسند یكی از آنها نعمت جوانی است که جوانیت را در چه راهی مصرف كردی .

فرصت کسب معرفت:
مثل اینكه انسان در محضریك شخص بزرگوار،استاداخلاق ویاعارف عامل قرار میگیرد كه میتواند بهترین بهره های معنوی وعلمی را از آنها ببردوازحضورانهاکوله باری ازعلم ومعرفت برای خودمهیاکند.


فرصت زمانی:
مثل ایام الله ماه مبارك رمضان ،كه ماه ضیافت الهی است وبا تعابیر بلندی در روایات معرفی شده است، از فرصتهای مباركی است.
كه انسان به قدر ظرفیت وجودی خود وبه میزان شناختی كه از این فرصت دارد از آن استفاده می كند.
فرصت مكانی:
مثل اینكه انسان مشرف شود حرم امام رضا(ع)، یك مكان معنوی وبابركت ویا اینكه مشرف شودحرم امام حسین (ع ) زیارت آن امام همام كه رفتن به زیارت آن حضرت طبق سخن امام صادق (ع) از عمر به حساب نمی آید .ویا اینكه زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) نصیبش شده كه هرنمازدرحرم آن حضرت ثواب دویست هزار نماز رادارد .ویا اینكه خداوند به او توفیق داده است به مدینه ومكه مشرف شود یك مكان ارزشمند ومعنوی یعنی سفر عمره وحج كه از بهترین ولذت بخش ترین سفرهای عمر انسان به حساب می آید البته هر كسی توفیق این سفررا پیدا نمی كند خیلی ها آماده سفرعمره ویاحج می شوند اما به مكه ومدینه نمی رسند وبارها اتفاق افتاده كه تا مدینه هم آمده اند اما موفق به انجام اعمال وزیارت بارگاه نبوی وقبور ائمه بقیع (ع) نشده اند حال آنهایی كه موفق به این سفر می شوند لازم است قدر خود رابدانند وازاین فرصت به نحوه مطلوب استفاده كنند لذا برای اینكه قرب ومنزلت این سفر روشن شود، لازم است كه قدری از فضیلت این دو شهر مقدس (مكه و مدینه)بیان شود.
فضایل مدینه:
از جمله فضیلت مدینه آنكه در حرم نبوی؛مسافر مختار است كه از باب رسیدن به ثواب،نمازراتمام بخواند روزه گرفتن در سفر جایز نیست اما در مدینه به قصد برآوردن حاجت سه روز می شود روزه گرفت .نماز در حرم رسول الله (ص) ثواب ده هزارنمازرادارد.هركسی به مدینه برود وبه پیامبر (ص) سلام دهد خود رسول الله (ص)جواب اورا می دهنداگر از راه دور سلام دهدخداوند ملكی را مامور كرده است،در شرق وغرب عا لم كه سلام اورا به رسول الله (ص)برساند.مسجدقبادراین شهر،كه دو ركعت نمازدرآن ثواب یك عمره مقبوله دارد.زیارت عده زیادی از صحابه در بقیع،قبرحمزه سید الشهدادر احد،زیارت بانوانی با فضیلت همچون؛فاطمه بنی اسد،ام البنین ،مادر امام رضا(ع)و...
شهری كه بار سفربستن به سوی آن مستحب است.پیامبر (ص)مكه ومدینه را ازهر جای دنیا بیشتر دوست می داشتند .خداوند این دو شهر رامحل ذكرو عبادت قرار داده است.نماز درروضه پیامبر(ص)در مدینه ثواب بیشمار دارد .كار نیك در مكه ومدینه ثواب مضاعف دارد مكه ومدینه آخرین شهرهایی هستند كه در پایان جهان ویران خواهد شد
به موجب بعضی روایات مردم مكه ومدینه تا پایان جهان مومن به خدا خواهند ماند .طبق روایات اهل مكه ومدینه نخستین كسانی اند كه با پیامبر (ص) محشور می شوند خرمای مدینه شفاست شفای هردردی است.

فضایل مکه :
شهر مكه حرم امن خداست خانه كعبه،قبله اهل توحیددرآن قراردارد.
مسجدالحرام كه نماز درآن ثواب صد هزار نماز دارد محل نزول فرشتگان است .
امام علی (ع) فرمود : چهارمكان ازكاخهای بهشتی دردنیا است. مسجدالحرام ،مسجدالنبی ،مسجدالاقصی ،مسجد كوفه (2)
امام باقر(ع) فرمود :النائم بمكه كالمتجهد فی البلدان (خوابیدن در مكه مساوی باشب زنده داری در شهرهای دیگر است .(3)
شهری كه به تعبیر امام باقر (ع) دوست داشتنی ترین زمین نزد خداوند سرزمین مكه است .نزد خدا نه خاكی از خاك آن محبوبتر است نه سنگی از سنگ آن،نه درختی از درخت آن،نه كوهی از كوههای آن ونه آبی از آب آن.بنابرروایات آب زمزم درمسجدالحرام شفاست.
پیامبراكرم(ص)فرمود:ماءزمزم دواء لما شرب له - آب زمزم داروی دردی است كه به نیت آن نوشیده می شود(4)
هرمومنی درشهر مكه یا مدینه بمیرد در قیامت در شمار آمنان،یعنی كسانی كه دارای امان وامنیت هستند محشور می شوند.
حال باتوجه به اهمیت این سفر وفضیلت این مكانها ی مقدس چه كنیم كه بهترین استفاده را از ساعات ودقائق آ‌ن به نحواحسن ببریم.

تعیین هدف:
حاجی اگر با هدف خداجویی،تحول روحی واخلاقی وپالایش جان خود،در این راه مقدس گام بر دارد اعمال ورفتارش رانیز با آن اهداف بالامنطبق سازد ودر نتیجه از لحظات سفر بهره گیرد.امام صادق(ع) مهمترین سفارش به حج گزارراپاكسازی درون وطهارت قلب دانسته می فرماید: اذاارادت الحج فجرد قلبك لله تعالی من كل شاغل وحجاب كل حاجب(5) هرگاه تصمیم به حج گرفتی د لت راازهربازدارنده ای تنها برای خدا خالی سازوازهرمانعی بپرهیز.
قرآن مهمترین هدف انبیاءالهی راتزكیه واصلاح نفس بشری دانسته (یزكیهم).وپیامبر گرامی اسلام (ص)نیز هدف ازبعثت را باتمام رساندن كرامت های اخلاقی معرفی كرده است .انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق؛ براین اساس مهمترین برنامه مذهب تربیت اخلاقی انسانها است وحج یك برنامه تربیتی است كه میتواند با آموزه های جامع وسازنده خود انسانهای نمونه وكاملی بپروراند .ودرسهاوپیامها ی اخلاقی فراوان برای حج گزاران داشته باشد .اگر حج وعمره به صورت صحیح وبا محتوای دقیق وكامل انجام شود،روح انسان رالطیف ،اراده اورا قوی،نفس وی راپاك ومنزه وغرائض طغیانگرش را تعدیل وكنترل می كند.به عنوان نمونه پرهیز از محرمات احرام ودقت فراوان در عمل به وظائف شخص محرم،یک تمرین عملی درراستای ریاضت وطهارت نفس است وباعث می شود شخص در برابر وسوسه های شیطانی وخواسته های نفسانی مقاومت كند واین راذخیره ای برای روزهای آینده خویش قراردهد.



خداحافظی وحلالیت طلبی:
شایسته است کسی که به حج وعمره میرودبا فامیل خداحافظی کند این عمل برکات فراوانی داردوباعث رفع تیرگی وکدورت شده،موجب آرامش روحی حاجی وعمره گزاردر این سفرفراهم می گردد .اگرازکسی قهرکرده باحالت محبت آمیز برخورد کندوبگوید :قصدسفر حج دارم انشاءالله خداوند روزی شما هم بفرماید .من دعا گوی شما خواهم بود وچه بسا همین خداحافظی،محبت فامیل رامستحکم وروابط خانوادگی راعادی می کند ورفت وآمدهای خانوادگی رارونق می بخشد .

خرج سفر ازراه حلال:
یکی ازوظایف مهم حج گزار وعمره گزار این است که ازمسیرحلال، هزینه سفر رافراهم کند چون کسب حلال درزندگی بسیار موثراست.امام باقر(ع)می فرماید:خداوندحج وعمره گذاردن،بامال حرام رانمی پذیرد(6) لقمان حکیم به پسرش فرمود:پسرم دو چیز راحفظ کن اول وقتی که وارد اجتماع شدی زبانت را حفظ کن چون علی (ع) فرمود :بلاءالانسان من اللسان .بلای انسان ازدست زبانش می باشد .دوم وقتی سر سفره نشستی شکمت را ازحرام حفظ کن .چون اگرلقمه حلال درشکمت وارد نشود قلبت نورانی می شود.وقتی قلبت نورانی شد ازعبادت لذت می بری خوشت می آید واگرلقمه حرام باشد قلبت سیاه می شودوقتی قلبت سیاه شد ازعبادت لذت نمی بری بدت میآد چون حرام بدترین آثاررادرروح انسان دارد.پس خوب است کسی که قصد این سفرمعنوی راداردهزینه سفرراازحلال تهیه کند .پیامبراکرم (ص)می فرماید:اگر حاجی بامال حرام حج بجا آورد وبگوید لبیک اللهم لبیک .خداوند در پاسخ اومیگوید: لا لبیک ولاسعدیک .این لبیک به تو برگشت داده می شود (7)
اما م سجاد(ع)زمانی که برای حج ویا عمره سفر می کردند از پاکیزه ترین چیزهابرای آن توشه تهیه می کردند(8)
وصیت کردن:
با توجه به اینکه وصیت کردن دراسلام سفارش شده است وازکمال انسان است وقتی که شب می خوابد وصیت نامه اش زیرسرش باشد چون همواره درسفر،خطرات انسان راتهدید میکنداین سفرهم یک سفرمعنوی وروحانی است،می طلبد که وصیت نامه ای تنظیم نماید وتکلیف خانواده اش رامشخص نماید .تادر این سفر آرامش خاطر داشته باشد ودر اماکن مقدسه ودر حین انجام اعمال،خاطرش ازجهت خانواده وزندگی جمع وتمام همتش بهره گیری ازاین سفرباشد .
فراگیری اعمال واجب:
چون این سفر باهمه سفرهایی که انسان در زندگی برای امور مختلف انجام می دهد فرق می کند واعمال واجب دارد لذا فراگیری اعمال ومناسک این سفر نیزلازم می باشد از جمله تعیین مرجع تقلید اگر تعیین نکرده است .تصحیح نماز خاصه قرائت نماز که در سفر وقتش را برای تصحیح حمد وسوره صرف نکند ونمازهایی که درمکان مقدسه مسجدالحرام ومسجدالنبی ومکانهای دیگرحرمین شریفین می خواند درست باشد وثواب فضیلت نمازحرم نبوی وخانه خدا راببردوضووغسل رابررسی کند درست انجام می دهد یانه،تلبیه واذکار نمازراتصحیح نمایدتا با خیال آسوده به عبادت ونماز ودعا مشغول گردد.



حج ضیافت رحمانی :
حج مهمانی رسمی به محضر الهی است حضوردراین مهمانی یعنی ورود به یک برنامه رسمی واز پیش تعیین شده،اوازبندگانش دعوت کرده است تادراین مهمانی معنوی شرکت کنند.واز تحفه های فراوان والطاف سرشارش بهره مند شوند.حضورمردم دراین عبادت بزرگ پاسخ به این دعوت وراه یافتن به پیشگاه قدس او وزیارت خانه مکرم الهی است.
زائربایدبداندکه در این سفرمعنوی مهمان خداست آنهم میزبان کریمی که مثل ومانند ندارد هرچه میهمان ازاین میزبان رحیم ومهربان بخواهدمرحمت می فرماید امام صادق(ع)فرمود :مهمان خداوند کسی است که به حج وعمره می رود پس اوتا زمانیکه به خانه اش بر می گرددمهمان خداست (9)
امام علی (ع)می فرماید:حج گزار وعمره گزار هردو مهمان خداهستند وبرای اوست که مهمان خویش راگرامی بدارد وباآمرزش خویش اورا پاداش دهد .
دراین ضیافت عقل،قلب،روح وباطن انسان بارزق معنوی پذیرایی می شودوحیات عمومی اوتبدیل به حیات طیب می گردد واین مزد دنیایی انسان در مقابل فرمانبرداری واطاعت او از حضرت حق است.
لذاعواملی را که شایسته است زائردر این سفر مورد توجه قراردهد عبارتند:

اخلاص:
شرط اصلی هر عبادتی اخلاص است پس لازم است دل به غیر خدانبنددودرانجام اعمال جزقرب به خدا رانخواهد ودر نظر نگیرد وهرچه انجام می دهد فقط برای رضای خدا باشد.خداوندزیارت خانه اش راطلب می کنداما نه هرزیارتی.بلکه این زیارت مناسکی داردومی خواهد آنگونه که خودش اراده می کندخانه اش زیارت شود نه کمتر نه بیشتر،درزیارت باید قلب راازریاواموردیگر،دورساخت.امام صادق(ع) فرمود :الحج حجان حج لله وحج للناس(10)
باعنایت به اینکه شیطان قویست مخصوصادراین سفر،لازم است زائر تلاش نماید عملش برای خداباشدروی این جهت،یکی ازمحرمات احرام؛ فسوق است یعنی محرم حق ندارد دروغ بگویید ویا فحش دهد ویا فخرومباهات کند .پس باید هرچه انجام میدهدفقط برای خدا باشدتا بتواند مواظب مکروحیله شیطان باشد.
توبه واستغفار:
یکی ازعواملی که شایسته است زائربه آن عنایت داشته باشدتوبه واستغفار است.ازراههای مهم کسب مکارم اخلاق وزدودن رزائل وآلودگیهای نفسانی،توبه وبازگشت به سوی خداوند است.توبه موجب آمرزش گناهان وانس وتقرب به خدا وپاک سازی درون است.انسان در هر زمان ومکان می تواند باتوبه واقعی به سوی خدا باز گردد.اما این امر در سفر حج به طور تمام وکامل روی می دهدوتوبه انسان به یقین پذیرفته وگناهانش آمرزیده می شود.درواقع یکی ازعلل وبرکات عظیم حج،فراهم ساختن توجه وجلب رحمت وعفو الهی وخروج گناهکاران از معاصی است.(11)
تواضع وخشوع:

عامل دیگری که حاجی باید رعایت کند تواضع وخشوع است .
تواضع وفروتنی ازصفات ممدوح است در قرآن کریم وروایات انسانهای متکبر مذمت شده است تا جایی که امام چهارم برای اینکه انسان را متوجه اول وآخرخودنمایدمی فرماید:تعجب می کنم ازانسان متکبرکه اولش نطفه گندیده وآخرش مرداری متعفن می شود.پس حاجی برای اینکه بتواند بهره بهتری ازاین سفر معنوی ببردبایدخضوع وخشوع دربرابر پروردگاررابه اوج خود رساندتامشول رحمت وفیض پروردگار قرار گیرد.تواضع وفروتنی در محضر خدا ودوری ازتکبر،خودپسندی وغرور از حکمتها واسرارنورانی حج است ومی توان گفت:جوهرحج وحکمت مهم آن افتادگی،فروتنی،وخشوع وتواضع واظهارعجزاست.امام علی(ع) درباره حکمت حج می فرماید:
جعله سبحانه علامه لتواضعهم لعظمته واذعانهم لعزته-خداوندحج را نشانه قرادادتابندگان دربرابر عظمت او فروتنی نموده به عزت وبزرگواری پروردگار اعتراف کنند. (12)
حضرت رضا(ع) نیز علت وفلسفه حج رافروتنی وخضوع می داند: ان عله الحج الوفاده الی لله ومافیه من الخضوع والاستکانه والذل-
پوشش هم رنگ وهم شکل با دیگران طواف بنده واربه گرد خانه خدا سعی وحرکت بین دوکوه صفا ومروه کوتاه کردن موهای سر،رمی جمرات پیاده روی و....همه از بین بردن روحیه نخوت وخود بزرگ بینی ونشانه فروتنی وانکسارانسان در برابر خداونداست (13)
امام صادق (ع) نیزمسعی را،محبوب ترین مکان نامیده است زیراجباران وگردن کشان در آنجا به ذلت می افتندودرهنگام هروله،همه سازوبرگهارا از بدن خود فرومی ریزد پس برمیآید،یکی از وظایف اساسی ومهم حج گزاران تواصع وفروتنی برای صاحب خانه وتضرع وزاری دردرگاه عزت وجلال اوست .
حسن خلق:
خوش اخلاقی عامل دیگری است که حاجی باید دراین سفرمد نظرداشته باشداخلاق نیک راباید از سیره رسول اکرم (ص)فرا گرفت.
وبه یاد آوردحسن خلق رسول اکرم (ص)در شهر مکه ومدینه با دشمنان وکفار که باچه اخلاق نیکی توانست عربهای عصر جاهلی را معتقد به خداکند.عبوس وبد اخلاق نباشد بلکه خنده رو وباصبر وباحوصله درمیان کاروان ظاهر شود رسول خدا اغلب خندان ومتبسم بود .وحتی کلام خودرا با تبسم می آمیخت همیشه چهره خندان داشت وهم به چهره دیگران لبخند می زد وخوش رویی وخوش خویی ازخصلتهای وی بود. آنچه ان حضرت رابه مردم نزدیک ساخت وبااواحساس خودی می کردند رفتار مردمی واخلاق متواضعانه ودور ازتکلیف اوبود باانکه ازنظر فکر،علم،عصمت،پاکی وفضائل روحی ومعنوی درسطحی بالاترازمردم بود وافرادعادی با افق معنویت وکمال وجودی او فاصله های بسیار داشتند،اما نحوه معاشرت وبرخورد رسول خدا (ص)مردمی بود .هم درحرف زدن درسطح مردم سخن می نمود وهم معاشرت باانبوه بندگان خدا خودراهم افق می ساخت.
باتهیدستان همنشین وبابینوایان هم غذا می شداز خلق وخوی آن حضرت بود که باهر کس برخورد می کرد آغاز به سلام می نمود هرگاه بامسلمانی دیدارمی کرد بااودست می دادرعایت می کردتادست خویش رازود،عقب نکشد تا مبادا طرف مقابل احساس بی علاقگی وسردی در برخورد پیدا کندهرگاه کسی ازبرادران دینی اش راسه روزنمی دید سراغ اورامی گرفت پس اگرغائب،درسفربود برایش دعامی کردواگرحاضردر شهربود به دیدارش می رفت واگربیماربود به عیادتش می رفت.
صبور بودن:
عامل دیگری راکه زائر بیت الله الحرام باید عنایت به آن داشته باشد، صبوربودن است.درمدیریت اجتماعی،اخلاق ومعاشرت،صبر بر جفاهاوتندی ها وصبوری دربرابر ناملایمات وحرفهای خشن دیگران،از عوامل عمده موفقیت است .رسول خدا (ص)این خصلتها را در اوج خود دارابود .روزی یک عرب بادیه نشین سراغ پیامبر آمد و به شدت ردای آن بزرگواررا کشید،تا آنجا که حاشیه ردابرگردن رسول خدا(ص)خط انداخت واثر گذاشت . آنگاه به آن پیامبر رئوف خطاب کرد :یا محمد؛از اموال خدا که دراختیار توست دستور بده که به من بدهند .حضرت به او توجهی کرد لبخندی زد ودستورداد که چیزی به اوبدهند . شگفتا از این عظمت روح،متانت وتحمل،این صبوری بخصوص نسبت به غریبان وناآشنایان وتازه واردین بیشتر بود چرا که آنان بیشتر می بایست جذب خلق وخوی والای رسول خدا(ص)ومجذوب آئین آسمانی اسلام شوند آنان که مقام معنوی وعظمت آن حضرت رانمی دانستند درسخن گفتن،درخواست کردن،برخورد،گاهی گستاخی وبی ادبی می کردنداماوقتی رفتاروحسن خلق نبوی رامی دیدندشیفته مکارم اخلاق آن رسول اسوه می شدند.
حضرت علی(ع) فرمود:پیامبر خدا دربرابرجفاوتندی یک غریبه در حرف زدن وسوال کردن آن قدرصبروتحمل ازخود نشان می دادکه اصحاب تصمیم می گرفتند آن غریبه راجلب ومواخذه کنند ونگذارند رسول خدا (ص)مورد آزار قرارگیرد(14)

دستاوردهای سفرحج وعمره:
انسان هر سفری که می رود هدفی را دنبال می کندگاهی برای تجارت سفرمی کند گاهی برای سیاحت،تفریح وتفرج...خوب معلوم است دستاوردهای این سفرها کسب ثروت،سود،اطلاعات و..اما سفر حج وعمره که نه جنبه تجارت دارد ونه جنبه تفریح وتفرج چه دستاوردهایی برای زائر در این سفر می تواند داشته باشد؟با توجه به اینکه حج عمره یک سفر معنوی وروحانی است وهدفی جز زیارت وکسب معنویت وانجام مناسک چیز دیگری نمی تواند باشد لذا به برخی از دستاوردهای این سفر مقدس به طور اختصار اشاره می کنیم:

پاک شدن ازگناهان:
پیغمبر اکرم (ص)فرمود:هر مردی که برای حج یاعمره ازمنزل خودبیرون رود پس هرقدمی که برمیدارد وبه زمین می گذارد گناهان اوفرومیریزدهمان گونه که برگ ازدرخت فرومی ریزد.پس آن گاه که واردمدینه شده وبه وسیله سلام بامن مصافحه کند فرشتگان به وسیله سلام به او دست داده،مصافحه میکنند وآنگاه که وارد(مسجدشجره)گردیده وغسل کند خداوند وی رااز گناهان پاک گرداند.وآنگاه که دو جامه جدید احرام رابرتن کند خداوند پاداش وحسنات جدید به اوعنایت می کند وآنگاه که لبیک گوید خداوندعزوجل به او پاسخ می دهد:لبیک وسعدیک،کلام وسخن تورامی شنوم وبه تو(باعنایت)می نگرم وآنگاه که وارد مکه شده طواف وسعی بین صفا ومروه راانجام دهد خداوند خیرات وخوبیهارا پیوسته براونازل می کند(15)امام علی(ع) فرمود:به رسول خدا گفته شد که کدام گروه ازاهل عرفات جرمشان بیشتر است .حضرت فرمود:کسی که ازعرفات برگردد وگمان کند خداونداورانیامرزیده است.امام زین العابدین(ع)نیز فرمود:وقتی عرفات به پایان رسید رسول خدا (ص)به بلال فرمود:به مردم بگویید،ساكت شوند.وقتی مردم ساكت شدندپیغمبراكرم(ص)فرمود: پروردگار شماامروز برشما منت گذاشت نیكانتان رامشمول مغفرت خود گردانیدوسپس به آنان حق شفاعت درباره بدان شما،عنایت فرمود اینك حركت كنید درحالی كه بخشیده شده اید ومشمول عفو ورحمت ومغفرت حق،قرارگرفتید.
كسب نورحج ومهمانی خدا:
امام صادق(ص) فرمود:تازمانی كه حج گذارآلوده به گناه نشده است نور حج دراو باقی خواهد ماندهمان طوركه خداوند درسیمای نمازگذار نوری قرارمی دهدو آنهایی كه اهل بصیرتند می توانند آن نورراببینند.همین طورحاجی باانجام اعمال حج،كسب نور می كند واین نورپیوسته درسیمای اوهست تا وقتی كه به گناه آلوده نشود.
عبدالرحمان بن سمره می گوید؛روزی نزد رسول خدا بودیم آن حضرت فرمود:دیشب شگفتی هاوعجایبی را دیدم ما گفتیم یا رسول خداجان ماوخانواده واولاد مان فدایت شما چه دیدید؟ برای مابگویید،فرمود:مردی ازامت خود را دیدم که ازروبرووپشت سر وازسوی راست وچپ واززیرپاتاریکی وی را فرا گرفته بود . در این حال حج وعمره او آمده،وی راازظلمت وتاریکی رهاساخته در نوروارد کردند.امام صادق(ع) فرمود:بدرستکه حج گزار وعمره گزارمیهمان خدامیباشد تا به منزلش برگردد. ونیز امام علی(ع) می فرماید:حج گزار وعمره گزار وارد بر خدا می باشد وبر خداست که وارد شدگان بر خود را گرامی بدارد و مشمول مغرت و رحمت و آمرزش خود قرار دهد.
شفاعت پیامبر،فرشتگان وائمه بقیع (ع):
رسول خدا فرمود : من زارنی بعد وفاتی کمن زارنی فی حیاتی وجبت له شفاعت؛هرکس مرا بعد از وفاتم زیارت کند همچون کسی است که در حال حیات مرا زیارت کرده و شفاعت او بر من واجب است (16)
فاطمه(س)فرمود :پدرم به من خبرداد،هرکس براووبرمن سه روز،سلام دهد خداوند بهشت را براو واجب گرداند .
از آن حضرت پرسیدند :درحیات اووشما ؟فرمود:آری درحیاتمان وپس از مرگمان.(17)
پیامبر فرمود :هرکس مرا یایکی از ذریه ام را زیارت کند من هم روزقیامت زیارتش کرده وازهراسهای آن روزنجاتش می دهم .
حسین بن علی(ع)به رسول خدا(ص)گفت :ای پدربرای آن کسی که شمارازیارت کند چه خواهد بود؟رسول خدا(ص)فرمود:فرزندم آن کس که در حیات ویاپس ازمرگم مرا زیارت کند یا آنکه پدر، برادروتورازیارت نماید این حق رابرمن خواهد یافت که روز قیامت دیدارش کرده وازگناهان رهایش سازم .
امام سجاد (ع)فرمود :فرشتگان برای سعی کنندگان بین صفاومروه شفاعت می کنند وشفاعت آنان نیز پذیرفته می شود.
راهیابی به بهشت:
کعبه نشانه هایی از بهشت دارد ازروایات چنین برمی آید که (حجرالاسود)از بهشت نازل شده وکعبه نیز مکانی بوده که در آنجاخیمه ای بهشتی بر پا شده ومنطقه حرم درخشش عمود آن خیمه بوده است.حج وزیارت کعبه یاد آور بازگشت انسان به بهشت موعود است .همانگونه که درصحنه قیامت مردم گروه گروه در موقوف حساب ومحضر خداوند می شوند .(18)
در حالیکه فارغ ازعناوین وتشخّصات خاشع وفروتن ودر انتظار رحمت پروردگارهستند.وجوه یومئذ ناظره الی ربّها ناظراً. درزیارت کعبه حاجیان ازهرسوگروه گروه لبیک گویان به مقصد نزدیکترشده وباوصول به آن پروانه واربه گردآن می چرخند. همانگونه که بهشت دارسلام است ووارد شوندگان به آن در امنیت کامل هستند.ادخلوها بسلام امنین.کعبه نیزخانه امن وواردشوندگان به آن درامنیت هستند. حضور حاجی ومعتمر در کنار کعبه جلوه ای از حضور موحّدان در دار السلام است .
کسی که میهمان اکرم الاکرمین شده و پیامبر(ص) واولیاء خدا را زیارت کرده است بهشت خواهد رفت.(19)
عمرطولانی وهمنشینی باپیامبران:
رسول خدا (ص)فرمود هر کس دنیا وآخرت می خواهد آهنگ زیارت این خانه کند وکسی که از مکه باز گرددوقصد داشته باشد سال بعد نیز بیاید عمرش طولانی می شود.
رسول خدا(ص) فرمود:چهارنفرند که دعای آنان برنمی گرددتا آنکه درهای آسمان برای آنهاگشوده شود وبه عرش الهی برسد.1- دعای پدر برای فرزند 2- دعای مظلوم علیه ظالم 3- دعای عمره گذار تا زمانی که برمی گردد4- دعای روزه دار تازمانی که افطار کند.
امام صادق(ع) فرمود:هنگامی که موسی(ع)حج انجام می دادجبرئیل بروی نازل شد.سپس موسی به اوگفت :ای جبرئیل برای کسی که حج این خانه رابانیتی صادق وهزینه ای پاک،به جا آورد چه پاداشی مقررشده است ؟جبرئیل بدون پاسخ به سوی خدابازگشت.خداوند به اووحی کردوفرمود:به اوبگووی رادر ملکوت اعلی همراه وهمنشین باپیامبران وصدیقان وشهیدان وصالحان قرارخواهم داد واینان همراهان خوب وشایسته ای هستند.
امام صادق (ع)فرمود :علی بن الحسین(ع) پیوسته می فرمود :ای کسانی که به حج نرفته اید به استقبال حاجیان بشتابید وباآنان دست بدهید وآنان رابزرگ بدارید که این برشما واجب است ودر پاداش آنان شریک خواهید شد.
اثرات اخروی ودنیوی حج:
امام صادق (ع) فرمود :هرکسی ازمردم داخل حرم شودوبه آنجاپناه آورد ازخشم خدادرامان خواهدبود.
امام باقر(ع) فرمود:هر کس داخل این خانه شود ونسبت به همه آنچه خداوند براوواجب فرموده آگاه باشد از عذاب همیشگی روز قیامت ایمن خواهد بود.
هشام ابن حکم می گویدامام صادق (ع)فرمود:هیچ سفری مانند مکه درگوشت وخون وپوست موی انسان تأثیرنمی گذاردوهیچ کس جزباسختی ومشقت به آنجا نمیرسد.
از امام صادق(ع)روایت شده که فرمود:پدرم علی بن الحسین(ع) فرمود:حج وعمره به جا آورید تا بدنها ی شما سالم،روزیهای شما افزون وهزینه های خانواده شما تأمین گردد.همچنین فرمود:حاجی آمرزیده می شود بهشت براوواجب می گرددنامه عمل اوازنونوشته می شود ومال وخانواده اش درامان می مانند(20)
هرکسی شاید درعمرش سفرهای زیادی انجام دهد وبه کشورهای مختلفی سفر کند هم سفرهای زیادی دیده وداشته باشد،ولی هیچ سفری به لذت وصفای سفر حج وعمره نمی رسد.بهترین دوستان ورفیقان نیزدراین سفرپیدامی شودوبسیاراتفاق افتاده،که باپیداکردن دوستی صمیمی،مایه وصلت وخیروبرکت درزندگی فراهم شده است.
سخن آخر:
زائر خانه خدا باید توجه داشته باشدکه بعدازحج رفتاروکردارش باید باقبل،فرق داشته باشد فامیل وبستگانش به چشم دیگری اورانگاه می کنند.چطورمردم از یک روحانی توقّعات خاصی دارند ازحاجی هم انتظارات بیشتری دارند،لذا لازم است به نکات ذیل توجه نماید:
1-اگر قبلاًنمازش راهر موقع وقت می کرد،می خواند حالا تلاش کندکه اول وقت نمازش رابخواند .
2-اگرقبلاًزبانش راازدروغ وغیبت حفظ نمی کرد الان حفظ کند.
3-اگرنسبت به حقوق دیگران قبلاًدقت نمی کرد حالا دقت کند.تاجایی که خانواده حاجی وهمه بستگان وفرزندانش ببینند که این سفراوراعوض کرده است .حقوق همسرش،فرزندان وفامیل رارعایت نماید.اگر خانمی قبلاًدرحجاب وپوشش شرعی دقت نداشته بعدازسفرحج توجه داشته باشد . محرم ونامحرم رارعایت نماید. نه این که خدای ناخواسته از گذشته بدتر عمل کند واین سفرنورانی اوراساخته باشد.


فهرست منابع و ماخذ:

1. نهج البلاغه حکمت 21 حدیث اول
2. منتخب الاحادیث حج ص 43
3. اثار مکه ومدینه ص35
4. همان
5. منتخب الاحادیث حج ص62
6. مصباح الشریفه ص142
7. منتخب الاحادیث حج ص31
8. اسرار ومعارف حج ص77
9. همان ص78
10. تحف العقول ص 123
11. حج وعمره فی الکتاب والسنه ص22
نهج البلاغه خطبه اول.12
7عیون الاخبار الرضاج2ص.13
14. علل الشرایع ص 274
15. ویژه نامه همایش روحانیون
16. منتخب الاحادیث ص 27
17. ویزه نامه زایران عمره ص21
18. منتخب الاحادیث ص91
19. کامل الزیارات باب دوم،منتخب الاحادیث ص964
20. منتخب الاحادیث ص 95و21

www.Beseh-Rohani.ir




[ یکشنبه 13 بهمن 1392 ] [ 10:01 ب.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب