تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ

 


عنوان: اسلام دین سبز
نام و نام خانوادگی: سید مجتبی، بدری

نوع نوشته: مقاله كیفیت اثر: تألیف
موضوع: اسلام ناشر:
زبان اصلی: فارسی محل نشر:
عنوان به زبان اصلی: فارسی سال نشر: 88

   چاپ 

    
 
 
 
چكیده:
*قال رسول الله(ص): مَا مِن نَبتٍ یَنبُتُ اِلّا وَ یَحَفُّهُ مَلَک مُوَکَّلٌ بِه حَتَّی یَحصُدَهُ فانّما اِِمرَءٍ وَطیَ ذلکَ النَبتِ یَلعَنَهُ ذلِکَ الملکُ 
 
 
 
 
*قال رسول الله(ص): مَا مِن نَبتٍ یَنبُتُ اِلّا وَ یَحَفُّهُ مَلَک مُوَکَّلٌ بِه حَتَّی یَحصُدَهُ فانّما اِِمرَءٍ وَطیَ ذلکَ النَبتِ یَلعَنَهُ ذلِکَ الملکُ
رسول خدا(ص) فرمود هیچ گیاهی از زمین نمی روید جز آنکه فرشته ای به او گماشته شده است تا وقتی که آن گیاه درو شود هرکه آن گیاه را لگدمال کند آن فرشته به او لعنت می فرستد.
هم بهار ولادت برترین انسانها، پیامبر گرامی اسلام(ص) را پیش رو داریم و هم بهار طبیعت را. هفدهم ربیع الاول روز ولادت پدر مهربان امّت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و آله و صادق آل محمد علیهم السلام و فروردین ماه آغاز دیگری به بهار طبیعت و به شکوفه نشستن سالی نو که مقارن است با همین ایّام خجسته، انقلاب شکوهمند اسلامی نیز سی امین سال تولّد خود را با افتخار به پایان می برد و با صلابت و استواری گام به دهه چهارم حیات خود میگذارد این مناسبتها هر کدام می تواند مصداق و نمونه ای از ایّام الله بشمار آید که خداوند در قرآن میفرماید: وَ ذَکِّرهُم باَیّامِ الله روزهای خدا را بیاد داشته باشید. با فرا رسیدن پایان مرگ طبیعت در اسفند ماه و بهار طبیعت در فروردین ماه انسان بیاد چرخه زندگی-مرگ و حیات- می افتد. چنانچه امام سجّاد علیه السلام میفرماید: مِسکینَ ابنِ ادَمَ لَهُ فِی کُلِّ یَومٍ ثَلثُ مَصَائِبَ لَا یَعتَبِرُ بِوَاحِدَةٍ مِنهُنَّ.
حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: بیچاره فرزند آدم برای او در هر روز سه مصیبت است که به هیچ یک از آنها عبرت نمی گیرد و اگر عبرت بگیرد سهل و آسان شود بر او امر دنیا.
امّا مصیبت اوّل: کم شدن هر روز است از عمر او. همانا اگر در مال او نقصان پدید آید مغموم و غصّه دار میشود با آنکه جای درهم رفته، درهمی می آید ولی عمر را چیزی بر نمی گرداند.
مصیبت دوّم: استیفای روزی او است. پس هرگاه حلال باشد حساب از او کشند و اگر حرام باشند او را عقاب کنند.
مصیبت سوّم: از این بزرگتر است. پرسیدند چیست؟ فرمود: هیچ روزی را به شب نمیرساند مگر اینکه به آخرت، یک منزل نزدیک می شود لکن نمی داند که به بهشت وارد میشود یا به دوزخ.
ای کاش همان موقعی که سر سفره هفت سین نشستیم و همان موقعی که داریم سین های سفره ها را می شماریم که کم نباشد و همان موقعی که داریم به آنهایی فکر میکنیم که پارسال بوده اند ولی امسال جایشان خالی است و همان موقعی که داریم دستاوردها و شکستهای سال 87 زندگی را بررسی میکنیم و با حلول سال نو 88 خورشیدی و زمزمه حَوِّلِ حَالَنا اِلی اَحسَنِ الحال را در مسجد و اماکن مقدّسه در کنار سفرها ها همراه با خانواده ها را زمزمه میکنیم بخودمان هم اجازه تولّد دوباره بدهیم که سال نو را با چی شروع کنیم بلکه با بهترین عمل سال نو را آغاز کنیم و ای کاش همان طور که برای استقبال از سال نو در اسفندماه خانه تکانی کامل انجام میدهیم و همه جای خانه را نظافت و تمیز مکنیم و جایی از خانه نیست که از گرد گیری اعضای خانواده در امان مانده باشد و همه چیز منزل را تمیز و منظّم میکنیم، یک خانه تکانی درونی هم انجام میدادیم و گرد گناه را با آب توبه شستشو میدادیم و گرد کدورتها و قهر های فامیلی و دوستان را با انجام صله رحم و آشتی از قلبمان می زدودیم و با بهار طبیعت بهار عشق و محبّت و صداقت و دوستی را در میان فامیل ایجاد میکردیم و بخود میآمدیم که یکسال از عمر ما گذشت آیا به اندازه یک سال که از سرمایه حیات تمام شده برای خودمان کار کردیم یا همینطور عمرمان را به بطالت گذراندیم که پیامبر اکرم(ص) جهت استفاده از عمر به ابوذر میفرماید: یا اَبَاذَر کُن عَلیَ عُمرِکَ اشَّحَ مِنکَ عَلی دِرهَمَکَ وَ دِینارَکَ . ای ابوذر، بر عمر خود بخیل تر از درهم و دینارت باش. آدمی که نسبت به درهم و دینارش بخل دارد و دلش نمیخواهد پولهایش را خرج کند، باید نسبت به عمرش بخیل تر باشد و نگذارد عمرش هدر برود بنابراین حضرت میفرماید: عمرت برایت از درهم و دینار بیشتر اهمّیت داشته باشد. اگر انسان قسمتهایی از عمرشان را بذکر صلوات یا دیگر عبادات یا نشستن پای درس پر کند، برکت است اگر کارهایی را که انجام میدهد و درسی که میخواند برای رضای خدا باشد، حتّی نفسهایی که در این راه می کشد برکت است. آنقدر سرمایه حیات ارزشمند است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: روز قیامت اگر قدم از قدم بخواهیم برداریم خداوند از چهار شیئ ارزشمند سئوال میکند:
1- از عمرت، که در چه راهی تمام کردی.
2- از جوانیت، که در چه راهی کهنه کردی.
3- از مالت که از چه راهی بدست آوردی و در چه راهی خرج کردی.
4- از محبّت ما اهل بیت.
دستورات دین بنا بر بهره برداری از عمر مؤکّد است. و کسانیکه از عمرشان بهره نمیگیرند، جهت سعادت دنیا و آخرتشان مذمّت کرده است و راههای استفاده صحیح را از عمر نیز بیان کرده است و بوسیله انبیاء و اولیاء، تذکّرات لازم و رهنمودهای مناسب و فراوان را یاد آور شده است. از جمله آنها احسان و خدمت به دیگران، عفو و گذشت، احترام به دیگران، رعایت حقوق افراد جامعه، حتّی رعایت حال دیگر موجودات و محیط زندگی و طبیعت و... است. لذا برای ما الگو و اُسوه نیز فرستاده است که ما هم خودمان را متخلّق به اخلاق اولیاء خدا کنیم. و با تحویل سال نو ما همه خودمان را مزیّن بزیور اخلاق و تقوی نماییم و همانطور که شکوفه درختها و گل ها زیبایی خاصّی به طبیعت و بهار میدهد ما هم با شکوفه زدن خوبیها، نیکی ها، خیر خواهی ها و پاکیها درون خودمان را زیبا و روحمان را به رأفت و صفا مزیّن میکردیم و همچنین با حفاظت از گل و درختان و نهالها و نظافت پارکها و جنگلها، ما هم طبیعت را احترام میکردیم و وسیله استفاده دیگران را هم از طبیعت و بهار فراهم مینمودیم و حتی با کاشتن یک نهال صدقه جاریه ای برای آخرت ماندگار میکردیم. اسلام برای حفظ درختان و سرسبز نگهداشتن محیط سفارشات فراوانی دارد و غرس آنرا صدقه جاریه میداند.
جابر ابن عبدالله انصار گفت: رسول خدا(ص) فرمود: مسلمان درختی نمینشاند جز آنکه، آنچه از آن خورده شود برای او صدقه است و آنچه از آن سرقت شود برای او صدقه است و آنچه درندگان از آن بخورند برای او صدقه است و آنچه مرغان بخورند برای او صدقه است و کسی چیزی از آن نمیکاهد و نمیگیرد مگر آنکه برای صاحب درخت صدقه بحساب میآید.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مَن غَرسَ شَجَرَةً فَانِِبَعَت غَرَسَ اللهَ لَهُ شَجَرةً فی الجَنَّةِ. هرکه درختی غرس کند تا به ثمر برسد خداوند عوض آن درختی در بهشت برای او غرس میفرماید.
بیان پیامبر اکرم(ص) اهمیّت اسلام را به طبیعت میرساند که فرمود: اِن قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فی یَدِ اَحَدِکُم فَسِلَةٌ فَانِ استطاعَ اَن لا یَقُومَ حَتَّی لِغَرِسها-فَلیَغرسِها- اگر قیامت بر پا شود و دست یکی از شما نهالی باشد اگر بتواند بر نخیزد تا آنکه آنرا بکارد. این چنین کند.
انواع مختلف گیاهان و درختان علاوه بر نقشی که در محیط زیست انسان در تولید اکسیژن و جذب آلودگی ها ایفا میکنند تلطیف کننده محیط مصنوعی نیز بوده است و معانی نمادین خاص خویش را دارند در دین اسلام و بسیاری از آئین های دیگر به درخت کاری توصیه شده است و حتی روزهای خاصی از سال را به درختکاری اختصاص میدهند و آن روز را جشن میگیرند. ائمه معصومین(ع) در پاره ای از روایات بطور مستقیم به درختکاری امر کرده اند و یا به صراحت از ارزش و فضیلت آن سخن گفته اند. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند درخت را برای انسان آفریده از این رو درخت بکارید و آن را آبیاری کنید و در حفظ آن بکوشید. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کاشت درخت از اعمال صالحه به حساب آمده است تا جایی که فرمودند: پس از مرگ مؤمن از هفت چیز سود میبرد و بعد از مرگش دوام دارد: 1-کسیکه علمی تعلیم دهد 2- یا نهری که به جریان آورد 3-یا چاهی حفر کند 4- یا نخلی و درختی که بکارد 5-یا مسجدی بسازد 6-یا مصحفی به ارث گذارد 7-یا فرزندی به جا بگذارد که پس از مرگ برای او آمرزش بطلبد.
در اسلام میان امور مربوط به زندگی انسان و پیوند انسان با خداوند رابطه تنگاتنگی وجود دارد عملی که بطور کامل نیاز های زندگی آدمی را بر میآورد اگر بقصد قربت انجام گیرد و عبادت محسوب میشود و آدمی را بخداوند نزدیک میکند و درختکاری و کشاورزی نیز در زمره چنین اعمالی است. گیاهان و درختان در جسم و جان انسان تأثیر دارد در سخنان امامان معصوم نیز از آثار مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی روایاتی رسیده است در برخی از این روایات تأثیر مناظر سرسبز به تقویت دیده و بصیرت انسان و زدودن افسردگیها و از بین رفتن بیماریهای روحی و روانی بحث شده است و در برخی از مقایسه لذت تماشای گیاهان با لذت های دیگر سخن به میان آمده است امام صادق علیه السلام فرمود: چهار چیز چهره را نورانی و روشن میکند که یکی از آنها تماشای گیاهان خرم و سرسبز است.
در همین راستا امام کاظم علیه السلام فرمود: نگاه به گیاهان خرم و سرسبز چشم را جلا میدهد و به روشنایی آن می افزاید. از این روایات چنین استفاده میشود که هرگاه آدمی خرمی گیاهان و درختان سرسبز را تماشا میکند غرق در سرور و لذت میشود و روان وی آرام و جانش به طراوت و تازگی می گراید امام صادق علیه السلام به مفضل میفرماید:
مَعَ مافی النبات التلذذ بحُسنِ مَنظره و نظاراتها الَّتی لاسعدلها شئٌ مِن مناظر العالم و ملاهیه.
نگاه به گلهای رنگارنگ و درختان سرسبز و خرم چنان لذتی به آدمی میبخشد که هیچ لذّتی را با آن برابر نمیتوان کرد.
منابع طبیعی جنگل و درختان از مصادیق بارز و آشکار نعمتهای الهی و مواهب خدا دادی برای انسان است لذا انسان وظیفه دارد در حفظ و حمایت احیاء آبادانی منابع طبیعی نهایت دقّت و کوشش را بنماید و شکر نعمت را بجا آورد.
اسلام برای درخت کاری و حفظ آن اهمیّت ویژه قائل است. اسلام قطع بی رویه درختان را مجاز نمیداند و حتی امامان معصوم در حال جنگ انسانها را از قطع درختان و نابود کردن آن نهی کرده اند خداوند در قرآن کریم فرموده است: و اِذ تَوَلَّی سَعی فِی الارضِ لیفسد فیها وَ یُهِلکُ الحرَثَ وَ النَسلَ و اللهُ لایُحِبُ الفَساد.
چون بقدرت و ریاست دست یابد یا چون پشت کند و از نزد تو بازگردد میکوشد تا در زمین فساد کند و کشت و نسل (دام یا نژاد) را نابود کند و خداوند فساد را دوست نمیدارد.
پیامبر اکرم(ص) هر موقع که اراده نبرد میکردند رزمندگان را فرا میخواندند و پیش روی خود می نشاندند و آنان را نصیحت و موعظه میفرمودند که از حدّ نگذریم، مثله نکنید، نیرنگ و حیله بکار نبرید، پیرمردان و زنان و کودکان را نکشید، درختی را قطع نکنید جزء اینکه ناچار شوید.
از سفارشات پیامبر گرامی اسلام(ص) که درختان میوه را قطع نکنید بویژه درخت خرما. درختها را آتش نزنید و قطع درختان میوه را نهی میفرمایند در مورد درخت سدر فرمود هرکسی درخت سدر را قطع کند خداوند به رو او را در آتش جهنّم خواهد انداخت.
قطع درختان در سیره ائمه(ع) کار ناپسندی شمرده شده است. امام علی علیه السلام میفرمایند: و ممّا یزید فی العُمر ترک الاذی و ان یَحترز عن قطع الاشجار الرطبه. پرهیز از قطع درختان سبز به طول عمر انسان می افزاید.
امام صادق علیه السلام میفرماید: لاتقطعوا النهار فیصب الله علیکم العذاب صبّاَ.
قطع بی رویه درختان میوه دار عذاب سخت الهی را در پی دارد.
از رهنمودها و هشدارهای اولیاء دین میتوان اهمیّت درختکاری و سبزه و سبز نگهداشتن محیط زیست در نگرش اسلام را درک کرد و نکوهش عمل کسانی را که به تخریب باغ ها و جنگلها میپردازند را بدست آورد به امید آنکه همه در حفظ و نگهداری طبیعت زیبا و محیط زیست کوشا باشیم و با انجام وظائف دینی و اسلامی محیطی زیبا و با طراوت داشته باشیم و با انجام صله رحم و زدودن کدورتها و کینه ها سال نو را آغاز کنیم دلها همه سرشار از محبّت و صفا و صمیمیت باشد و با انجام وظائف دینی و انسانی موجب رضای خدای بزرگ را فراهم گردانیم، که در نتیجه سعادت دنیا و آخرت خودمان را فراهم نموده ایم.


و الســلام

 
 
 
 
www.Beseh-Rohani.ir
 
 




[ یکشنبه 13 بهمن 1392 ] [ 09:13 ب.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب