تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ

عنوان: وحدت وانسجام د ر قرآن كریم و سیره نبوی
نام و نام خانوادگی: سید مجتبی، بدری

نوع نوشته: مقاله كیفیت اثر: تألیف
موضوع: وحدت ناشر: سید مجتبی بدری
زبان اصلی: فارسی محل نشر: تهران
عنوان به زبان اصلی: فارسی سال نشر: 1386



 
 

 
 
چكیده:

بسم الله الرّحمن الرّحیم


*شرع لکم مّن الدّین ما وصیّ به نوحاً و الذی اوحینا الیک و ما وصّینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدّین و لاتتفرّقوا فیه
((آیینی را برای شما مقرّر داشت که نوح را بدان سفارش کرد و آنچه را به تو وحی کردیم به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم که دین را برپا دارید و در آن تفرقه نیندازید.))
 
 
 
 
 


بسم الله الرّحمن الرّحیم


*شرع لکم مّن الدّین ما وصیّ به نوحاً و الذی اوحینا الیک و ما وصّینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموا الدّین و لاتتفرّقوا فیه
((آیینی را برای شما مقرّر داشت که نوح را بدان سفارش کرد و آنچه را به تو وحی کردیم به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم که دین را برپا دارید و در آن تفرقه نیندازید.))

مقدّمــه:
از آغاز تاریخ همواره دو نوع سیاست جریان داشته یکی سیاست الهی بر پایه توحید و همبستگی به رهبری پیامبران و ائمه (ع) و عالمان راستین و دیگری سیاست طاغوتی و شیطانی و بهمان اندازه که حیات و بقاء حکومت اسلامی به توحید و همبستگی مردم بستگی دارد، بقاء و حیات حکومت های طاغوتی واستعماری به تفرقه و جدائی میان مردم وابسته است چنانکه فرعون سمبل زمامداران طاغوتی با این سیاست بر مردم سلطنت و گردنکشی میکرد.
*اِنَّ فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعاً
(فرعون در زمین به گردنکشی پرداخت و در میان مردم افتراق و پراکندگی ایجاد کرد.)

اما اسلام و قرآن ضمن شعارهای روزانه به ما می آموزد که الحمدالله رب العالمین حمد و سپاس خدایی را که تربیت کننده جهانیان است. این آیه نه تنها یکتائی خداوند بلکه همبستگی جهانیان را بیان میکند که همه دارای یک خدا و یک پیوند و امّت واحدی، تشکیل داده که محور آن به جای ملّیت و نژاد ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح بود.
هر که مختصر آشنایی با اسلام داشته باشد میداند که پس از مسئله توحید و نفی از شرک که پایه و اساس اسلام است مسئله ای به اهمیت اتحاد و به همبستگی و عدم تفرقه نیست. اسلام بر هیچ امری آنقدر تأکید و تکیه ندارد که بر این مسئله دارد. کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله سرشار از سفارش و ترغیب به اتحاد و برادری و همگامی و هم آهنگی و تحذیر از تفرقه و اختلاف و دشمنی و کشمکش و فاصله گرفتن از جماعات و بیان مصالح و منافع اتحاد و مفاسد و معضلات تفرقه است.
مهمترین چیزیکه مورد عنایت و اهتمام اسلام و پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه علیهم السلام بود اجتماع و تجمع مسلمین و وحدت کلمه و اتحاد صفوف آنها بود، بطوریکه میخواستند همگی یکدست و یک صدا در مقابل دشمنان باشند بدانگونه که خداوند توصیفشان نموده است.
اشداء علی الکفار رحماء بینهم
(سختانند بر کافر و رحیمانند میان خود)
و همه باهم برادر باشند آنچنانکه به آن امر شده است: و کونوا عباد الله اخواناً.
لذا امسال که سال اتّحاد ملی و انسجام اسلام از طرف مقام معظم رهبری نام گرفته است و هفته بزرگداشت مساجد را در پیش رو داریم در فراخوان مقاله از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد موضوع وحدت و انسجام در قرآن کریم و سیره نبوی را، انتخاب کردم و مطالبی را در این باره جمع آوری نمودم.

مفهوم وحدت امت اسلام:
امّا مفهوم وحدت چیست؟ منظور از وحدت امت اسلامی این نیست که حتی از بحث و بیان موضع اعتقادی و فقهی خویش بر اساس بالتی هی احسن خود داری نمایند بلکه مقصود این است نخست فِرَق مسلمین یکدیگر را بطور صحیح بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم آگاهانه مطّلع شوند و جهت حفظ و گسترش کیان و بنیاد اسلام عزیز از نزاعی که قران کریم آنرا نهی فرموده باز ایستند و برای دفاع از ساحت مقدس قرآن مجید و اصول ثابت و مشترک اسلامی در برابر دشمنان ملحد و کفر ستیز مسلمین امتی متحد و ملتی متشکل و جماعتی همراز و همنواز و هم جبهه باشند و همانطور که رسول اکرم(ص) فرمود: و هم ید علی من سواهم آنان در برابر حملات و کارشکنی های ابر قدرتهای شرق و غرب و بالاخره اسلام یکدست و یک جبهه گردند و این سیرت و سنّتی است که خلفاء و پیشوایان عالیقدر اسلام از باب الاهم فالاهم واولویت حفظ اصول بر فروع در سیستمهای سیاسی و عبادی و در روابط اخلاقی و اجتماعی خویش آن تأکید نموده و خود نیز آنرا اعمال میداشتند باین مناسبت متفکر بزرگ اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری(ره) بیان جالبی دارد و میگوید مقصود از وحدت اسلامی چیست؟ آیا مقصود این است که میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود یا مقصود این است که مشترکات همه مذاهب گرفته شود و مفترقات همه آنها کنار گذاشته شود و مذهب جدید بدین نحو اختراع شود که عین هیچیک از مذاهب موجود نباشد؟ یا اینکه وحدت اسلامی به هیچ وجه ربطی به وحدت مذاهب ندارد و مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین حفظ اصول و فروع در برابر بیگانگان است؟ مخالفین اتحاد مسلمین برای اینکه از وحدت اسلامی مفهومی غیر منطقی و غیر علمی بسازند آنرا بنام وحدت مذهبی توجیه میکنند تا در قدم اول با شکست مواجه گردد. بدیهی است که منظور علمای روشن فکر اسلامی از وحدت اسلامی حصر مذاهب یک مذهب یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد متفرقات آنها که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی، نیست، بلکه منظور این دانشمندان متشکل شدن مسلمین است در یک صف و در برابر دشمنان مشترکشان و اینکار اضافه بر اینکه با موازین کتاب و سنّت سازگار است و معقول و مطلوب هم خواهد بود، چیزی است که به بیان استاد محمد فکری ابو النصر دانشمند مصری حتی مسیحیان با یهود میکوشند متحد شوند و از طرف پاپ اعلام میشود که یهودیان در قتل حضرت مسیح مقصر نیستند تا بدین وسیله کینه ها و کدورتهای چند قرن را از دل خود بیرن کنند و در برابر دشمنان خود اتحاد مسیحیت و یهود بوجود آورند حتی در قلمرو سیاست هم غرب و شرق اتحاد بوجود آورده اند و این جوامع اسلامی هستند که در اثر اختلاف بصورت لقمه های پراکنده و لذیذ جهت استعمار و بلعیدن قدرتهای ظالم شرق و غرب در آمده اند. به همین لحاظ برای آنان تشکیل وحدت امم اسلامی که دستور قرآن کریم و سنّت نبوی(ص) است ضروری بنظر میرسد.

 

وحدت و انسجام در قرآن کریم:
قرآن مجید موضوع وحدت را در دو سطح مختلف مورد برّرسی قرار داده است:
1- موضوع وحدت و اختلاف در سطح مذاهب و عقاید الهی:
این بواسطه وجود اهداف و عوامل متقابل و مشترک بین اسلام و این مذاهب در رویارویی با کفار، مشرکین و بت پرستان در دوره رسالت پیامبر اکرم (ص) بوده است بهترین شواهد این امر در احادیث نبوی وجود دارند که توضیح دهند این گفتار قرآن است.
غلبت الرّوم* فی ادنی الارض و هم من بعد غلبهم سیغلبون* فی بضع سنین
(رومیان مغلوب فارسیان شدند* در جنگی که بنزدیکتر زمین (به دیار عرب) واقع شد و آنها پس از مغلوب شدن فعلی بزودی بر فارسیان غلبه خواهند کرد* (این غلبه) در اَند سالی خواهد شد)
بواسطه امور مشترک بین مشرکان و ایرانیان از لحاظ مشرک بودن، مشرکان به خاطر شکست رومیها به دست ایرانیان، مسلمانان را مورد تحقیر و استهزاء قرار دادند.
قرآن مجید، از طریق ارائه عقیده اسلامی و پایه های مشترک عقیدتی بین اسلام و این مذاهب، بین این مذاهب وحدت بوجود آورد.
2-موضوع وحدت و اختلاف بین خود مسلمانان:
بعد از اینکه بصورت یک جامعه و امّت وسط در آمدند، و مسئول هدایت بشریت به راه راست شدند، ولی تحت تأثیر ریشه های قبلی جهل و تأثّرات مادّی و روانی قرار گرفتند.
آنها در معرض خطر، مشاجره، نزاع و کشمکش و تفرقه بودند، و گرفتار تقسیمات، بر مبنای قبیله، نژاد و منابع مشترک شدند.
قرآن مجید دلائل مختلفی برای نزاع و اختلاف و مشاجره بیان میکند.
به واسطه محدود بودن در این جا ما تعالیم قرآن مجید در مورد این امر حیاتی، یعنی وحدت را به طور مختصر مطرح میکنیم. ما باید نظامی را که قرآن مجید عرضه کرده و نظریه ای را که در رابطه با مسئله وحدت و اختلاف بکار برده، کشف کنیم. امیدواریم ملّتهای مسلمان و رهبران آنان با استفاده از روش قرآن در هر دو سطح به این هدف، جامه عمل بپوشانند.
1-یا ایّها الذین آمنوا اتقوا الله حقّ تقاته و لاتموتن الّا و انتم مسلمون* و اعتصموا بجبل الله جمیعاً و لا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً* و کنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها کذلک یبیّن الله لکم آیاته لعلّکم تهتدون* و لتکن منکم امّة یدّعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون*
(ای اهل ایمان از خدا بترسید چنانچه شایسته خدا ترس بودن است، نمیرد جز به دین مبین اسلام و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راههای متفرق نروید و به مهربانی انداخت و به لطف خداوند همه برادران دینی یکدیگر شدید، در صورتیکه در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد، باری بدین مرتبه وضوح و بدین پایه کمال خداوند آیاتش را برای راهنمائی شما بیان میکند، باشد که به مقام سعادت، هدایت شوید. و باید از شما مسلمانان برخی که دانا و باتقواترند خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و مردم را به نیکوکاری امر و از بدکاری نهی کنند و اینان که به حقیقت واسطه هدایت خلق هستند در دو عالم در کمال فیروز بختی و رستگاری خواهند بود.)

2-فاتقوالله واصلحوا ذات بینکم و اطیعوا الله و رسوله ان کنتم مؤمنین
(از خدا بپرهیزید و میانه خودتان را اصلاح کنید و اگر ایمان دارید به خدا و پیامبرش گردن گذارید)
3-ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبرو
(و نزاع نکنید که ناتوان شوید و مهابت و قدرتتان از بین برود)
4-و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاء هم البینات
(مانند کسانی نباشید که متفرق شدند و بعد از آمدن آیات روشن اختلاف کردند)
5-و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض
(مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند)
6-و تعاونوا علی البرّ و التَّقوی
(و در نیکی و پرهیزگاری یاور یکدیگر باشید.)
7-هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین* و الّف بین قلوبهم لو انفقت ما فی الارض جمیعاً ما الّفت بین قلوبهم و لکن الله الّف بینهم انّه عزیز حکیم
(اوست که بانصرت خود و یاری مؤمنان تو را تأیید کرد. و در دل مؤمنان الفت انداخت، که اگر تمام آنچه را که در روی زمین است خرج میکردی تا در دل آنها الفت بیندازی از عهده بر نمی آمدی. ولی خدا در میان آنها الفت به وجود آورد- او پیروزمندی فرزانه است.)

3-وحدت و انسجام در سیره نبوی:
توحید و وحدت، از جمله نخستین اهدافی بود که رسول خدا(ص) آنرا با صدای بلند بیان فرمود: قولوا لا اله الا الله تفلحوا. این شعار دین انقلابی بود که بوسیله آن شرک و بت پرستی نابود گردید و همچنین شرک اجتماعی را که انسان ها را به دو قسمت اربابان و توده مردم تقسیم کرده بود نابود گرداند پس این شعار توحیدی اوضاع دینی و اجتماعی را پاکسازی نمود و عبادت و سیاست را فقط برای خدا قرار داد. قرآن کریم با شدّت و بصورت انقلابی با همه مظاهر شرک و نژاد پرستی مبارزه نمود و با بیان آیه شریفه:
یا ایّها النّاس انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اکرمکم عند الله اتقیکم
(همه برتریهای مالی و سلطانی و قبیله ای را باطل اعلان کرد و برتری را فقط بر اساس تقوی و عمل صالح، معیار و میزان قرار داد)
در اینجهت پیامبر اکرم(ص) فرموده است:
یا ایها الناس انّ ربّکم واحد و اباکم واحد کله لادم و آدم من تراب لافضل لعربی علی اعجمی الا بالتقوی.
(ای مردم همانا خدایتان یکی و پدرانتان یکی است همه شما از حضرت آدم بوجود آمده اید و حضرت آدم از خاک. عرب بر عجم هیچگونه برتری ندارد مگر در داشتن تقوی و پرهیزگاری.)
پس پیامبر اکرم(ص) دین وحدت در عقیده و هدف، دین وحدت در فکر و عمل را برای جهانیان آورد.

پس اسلام دین وحدت و الفت است و به همین مناسبت نخستین کاری که حضرت رسول اکرم(ص) در مدینه منوره انجام داد و ساختن مسجدی که پایگاه اصلی رسالت پیامبر(ص) بود ایجاد کرد، این بود که بین مهاجرین و انصار اخوت بوجود آورد و همچنین بین جمیع مسلمین اخوت و برادر ایجاد کرد. انّما المؤمنون اخواة. این مودّت و همبستگی که پیامبر گرامی اسلام(ص) آورده است در هیچ مکتبی دیده نشده است، و مسجد یکی از سنگرهای پرکتی است که با ورود پیامبر اکرم(ص) به قبا و مدینه شروع و هنوز که هست بهترین پایگاه برای اجتماع مسلمین است.
درباره سنت اضافه بر آنچه از جانب پیامبر عظیم القدر اسلام وارد شده. آنچه را نیز از سوی امامان معصوم و عترت پاک آن حضرت رسیده ما با دلائل فراوانی آن را بهعنوان سنت پذیرفته ایم و بدین لحاظ وقتی سنت را اطلاق میکنیم، هم شامل احادیث نبوی(ع) میگردد و هم شامل روایات و بیانات معصومین(ع) حال به چند نمونه اشاره میگردد.
1-پیامبر اسلام فرمود: جماعة امتی اهل الحق و ان قلّوا
-جماعت امّت من، اهل حق خواهند بود. اگرچه جمعیت آنها اندک باشد.
2-همچنین آن حضرت فرمود المسلم اخو المسلم.
-شخص مسلمان، برادر شخص مسلمان است.
3-پیامبر اکرم: المؤمنون فی نوادهم و تراحمهم و تماطفهم کمثل الجسد اذا شتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی.

-افراد با ایمان درباره نیکی و مهربانی و عطوفت نسبت بهم مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن گرفتار درد و ناراحتی گردد، سایر اعضا نیز برای مداوا و معالجه آن تب دار و دردمند میشوند.
شاعر چه زیبا این مضمون را در غالب شعر آورده است:
بنی آدم اعضـای یکـدیگـرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عـضوها را نمـاند قرار
4-پیغمبر اسلام(ص) فرمود: المؤمنون اخوة تتکافی دمائهم و هم یدعلی من سواهم
-اهل ایمان برادران هم هستند هم خون و هم پیمان هم میباشند و آنان علیه دشمنان ((ید واحد)) و یک قدرت متشکل خواهند بود.
5-از پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه روایت شده که هرکس به قدر یک وجب از اجماع مسلمین فاصله بگیرد از ذمه اسلام خارج میشود.
6-و نیز الوحده رحمة والفرقة عذاب
-وحدت رحمت است و تفرقه عذاب
7-و نیز از آن حضرت روایت شده که من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.
در پیام مسجد خیف پیامبر(ص) فرمودند:
المؤمنون اخوه تتکافوا دمائهم و یسعی بذمتهم ادناهم و هم ید علی من سواهم
مؤمنان برادرند و خونبهایشان یکسان و برابر و پائینترینشان در حفظ پیمان با دشمنان میکوشند و همگی یکدست علیه دشمن میباشند.
-و للمسلمون سواسیه کاشنان المشط
مسلمانان همگی یکسان و برابرند مانند دانه های شانه.

سفارشات پیامبر اکرم(ص) به صله رحم و عیادت مریض و عفو و گذشت و دوست داشتن یکدیگر و تشییع جنازه، همه و همه حاکی از توجه عمیق اسلام و سیره نبوی به موضوع وحدت و اتحاد و انسجام، است.

در راستای اصل وحدت و انسجام ائمه معصومین علیهم السلام موضع هماهنگی و موافقی داشتند و شرکت در صفوف مسلمین را برای اعتلا و عظمت اسلام بسی سودمند و مؤثّر میدانستند.

از امام علی علیه السلام روایت شده است که فرمود: الزموا السواء الاعظم فان یدالله علی الجماعه و ایاکم و الفرقة فان الشاذ من الانسان للشیطان کما ان الشاذ من العنتم للذئب.
- ملازم جمیعت های بزرگ باشید برای اینکه قدرت خداوند پشتیبان جماعت و ملت متّحد است و به شدت از اختلاف و تفرقه بپرهیزید برای اینکه انسانهای اندک و پراکنده دستخوش دامهای شیطان میگردند چنانکه گوسفندهای پراکنده و از محور دور افتاده طعمه گرگ میشوند.

امام صادق علیه السلام فرمود: مَن صَلّی مَعَهُم فِی الصف الاول کانَ کَمَن صَلّی خَلفَ رَسُولِ اللهِ
- هرکس به همراه مسلمین در صف اوّل نماز جماعت شرکت جوید مانند این است که عقب سر رسول خدا(ص) نماز گزارده است
اشاره به فوائد وحدت و انسجام و مفاسد تفرقه:
تاریخ صدر اسلام وسیره روش پیامبر(ص) و اخوتی که پیامبر(ص) در میان اصحاب بر قرار کرد و اصلاحی که در اولین فرصت ممکن میان اوس و خزرج و سایر قبایل بوجود آورد، و روح اتحادیکه آن حضرت در مسلمین قولا و عملا ایجاد کرد و هر لحظه در تقویت آن کوشید و ثمراتی که در سایه وحدت نصیب اسلام و مسلمین شد هریک از اینها برای ما بهترین درس است مسلمانان صدر اسلام در سایه اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی با کمی عده و نداشتن امکانات نظامی و اقتصادی، در سخترین شرائط توانستند در کوتاهترین مدت یعنی ربع قرن حکومت خود را بر معظم معموره آن زمان مستقر سازند، و توانستند بهترین عزتها و شوکتها و قدرتها را کسب کنند، مسلمانان آن روز بعد از اینکه ذلیلترین اقوام بودند در پرتو وحدت سربلندترین قوم شده، فرمانروایان جهان گشتند، آری تا آن وحدت در میانشان بود، روز بروز از پله های سعادت و عزت و شرف بالا رفتند و پیوسته به افتخارات تازه و سعادت کاملتری نائل آمدند.
ولی افسوس که پس از گذشتن زمانی نسبتاً کوتاه با اینکه جمعیت آنان ده ها و صدها برابر شد، در نتیجه از دست دادن وحدت و پدید آمدن اختلاف و نفاق گرفتار انحطاط گشته و سیر نزولی آنها آغاز گردید و اخیراً با سقوط خلافت عثمانی اسلامبول و قطعه قطعه شدن ممالک اسلامی و تبدل روح مرز ناشناسی و یکپارچگی و عواطف اسلامی به حس ناسیونالیستی و ملّی گرائی و تعصبات قومی بکلی مسلمین از هم پراکنده شدند، و به روز سیاهی نشستند، که مشاهده میکنیم.
بنابراین اگر بخواهیم آن ثروت و عزت و سرافرازی را بازیابیم باید صمیمانه به وحدت اسلامی باز کردیم، و عوامل تفرقه ای را که برای ما ساخته اند کنار زنیم ذکر این اشعار را در این مقطع مناسب میدانیم:
ما مسلمانان چه نیکو روزگــاری داشتیم راستی خوش عزت و خوش اعتباری داشتیم
چون گل و بلبل انیس و مونس و دمساز هم در گلستان وفا خوش برگ و یاری داشتیم
سوزن مژگان مهیا تا که بیــرون آوریم گر به پا از گردش ایّام، خاری داشتیم
پرچم دین مبین بردیـم تا دیوار چین چونکه عزم آهنیـن و استـواری داشتیم
امپراطـوران عــالم مرتعــش از بیم ما چون رشادتهای بی حدّ و شماری داشتیم
اینچنین بودیم، تا که بودیم باهم متّـحد از نفاق و از تفـرق تا فـراری داشتیم
اینچنین بودیم، تا بودیم باهم راستگـوی از دروغ و از تصنع ننگ و عاری داشتیم
در میان ما درآمد عـاقبت دست نفـاق رفت از آن بر باد، هر عز و وقاری داشتیم

توجه بزرگان مسلمین به اتحاد:
از یک قرن پیش به اینطرف وضع تأسف بار مسلمین توجه بسیاری از علماء مخلص و دلسوز از هر فرقه اسلامی را جلب نموده است، بطوریکه از سردرد، ندای اتحاد مسلمین و جبهه واحد شدن آنان را در برابر استعمار سر دادند، و با قلم و قدم اقدامات سودمندی با همکاری هم انجام داده اند، و در این باره گامهای مؤثر و مفیدی برداشته اند، که موفقیتهایی هم بهمراه داشته است، آغازگر این فصل نوین سید جمال الدین اسد آبادی بود که عمر شریفش را در این راه صرف کرد، و جان شیرینش را بر سر این کار نهاد و در بیدار کردن و آگاهی مسلمین و علماء اسلام نقشی مؤثر داشت، و از همان وقت دانشمندان اسلامی متابعت خود را از او آغاز کرده و هنوز هم ادامه دارد.
میتوان در این زمینه از علماء بزرگی چون شیخ محمود شلتوت و آیة الله بروجردی و شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء و سید شرف الدین و شیخ ابوالحسن مودودی و آیة الله میرزا محمد شیرازی و غیره... نام برد، هرکدام از این بزرگان در این راه تلاشهائی مجدانه و مجاهدتهائی کرده اند و آنچه در توان داشته اند، انجام داده اند، و مساعی آنها تا حدّ زیادی آثار نیک در پی داشته است جزاء هم الله خیرا و کان سعیهم مشکوراً.
در این مدت که از طرف دانشمندان نامبرده و دیگران تلاش میشد اگر چه در بعد ایجابی وحدت، اثراتی ظاهر شد. یعنی از بدبینیهائی که فرق اسلامی بیکدیگر داشتند و از مناقشات لفظی و قلمی و درگیریهای دیگر که در میان آنان بود، تا حد زیادی کاسته شد و اتحادی نسبی پدید آمد لکن در بعد سلبی اتحاد که نفی استعمار و همکاری و همگامی در طرد آن باشد کار چشم گیری انجام نشد، و این آرزو سالیان دراز در دل دردمندان اسلامی و منادیان وحدت همچنان باقی ماند تا زمانی که حضرت امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی قیام فرمود و بالاخره به این آرزو تحقق بخشید، و روز بروز بر وسعت تحقق این آرزو افزوده ، امام این مطلوب را در قسمتی از جهان اسلام و در میان درصدی از مسلمانان تجربه کرد و به آن عینیت بخشید.
امام بر هر دو بعد اتحاد یعنی جنبه ایجابی و جنبه سلبی آن تلاش و کوشش کرد و مردم را به هر دو بعد آن (طرد طاغوت و تشکیل حکومت الله) دعوت فرمود و ملت ایران به هر دو قسمت پاسخ مثبت دادند و عاشقانه لبیک گفتند.
با توجه به آیات قران کریم و دستورات پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین درباره اتحاد و انسجام مسلمانان نتیجه میگیریم که آئین مقدس اسلام دین وحدت و انسجام است و از دستورات آن کاملاً این مطلب روشن میشود از جمله برنامه های وحدت بخش نماز جماعت است. آنهم در مسجد که به مسلمانان سفارش شده است در پنج نوبت کنار یکدیگر نماز جماعت بخوانند و هر هفته یکبار نماز جمعه سال دومرتبه در کنار یکدیگر نماز عید فطر و قربان برگزار نمایند از هر نژاد و رنگی که باشند یکسان و یک نواخت در یک صف اقامه جماعت نمایند و سالی یکبار در مراسم عبادی سیاسی حج شرکت کنند و اعمال حج را انجام دهند همه با یک مدل لباس طواف کنند، وقوف به عرفات و منی داشته باشند. همه این برنامه ها حاکی از آن است که اسلام بهترین برنامه را برای وحدت و انسجام مسلمانان تهیه دیده است و دستور داده است تا در این مراسمات مسلمانان از حال هم و وضع یکدیگر مطلع شوند و مشکلات جهان اسلام و مسلمانان را در این اجتماعات برطرف کنند و این اجتماعات دشمنان را به وحشت و اضطراب می اندازد لذا میبینیم که جمهوری اسلامی ایران که بعنوان ام القرای جهان اسلام از همه کشورها و فرق اسلامی بیشتر در جهت وحدت و انسجام مسلمانان گام برداشته تا جائی که در هر سال یکهفته را هفته وحدت نامیده است(12ربیع الاول الی 17ربیع الاول، سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص))، و همیشه مورد حملات تبلیغی و اتهام و غیره قرار میگیرد و دشمنان اسلام و انقلاب میدانند که اگر یک روز همه کشورها و ملتهای مسلمان به مسئله وحدت روی بیاورند و باهم متحد و منسجم شوند دیگر برای دشمنان اسلام راهی برای استعمار و استثمار آنان نخواهد بود و نخواهند توانست در قلب کشورهای اسلامی رخنه کنند و به اهداف شوم خود برسند. میبینیم امپریالیسم امریکا با تمام وجود تلاش و کوشش میکند که وحدت و انسجام در کشورهای اسلامی و ملتهای مسلمان برقرار نگردد و بهترین راه ضربه زدن را افتراق و تفرقه مسلمانان به شکلهای مختلف میداند و الان که کشورهای اسلامی زیر چکمه ظلم و ستم اشغالگران قرار دارد بخاطر تفرقه ایست که در میان مسلمانان بوجود آورده اند. مسلمانان عراق، افغان، لبنان و فلسطین که این روزها میبینیم در جلو چشم جهانیان هر روز با بدترین وضع به شهادت میرسند و قطعه قطعه میگردند و خانه های آنها ویران میگردد، مزارع آنها از بین میرود سرمایه های آنان (نفت و معادن) بغارت میرود، همه و همه از جهت تفرقه ای است که دشمنان در میان ملل اسلامی بوجود آورده اند و یا عناصر سست عقیده و بی منطق و وابسته بخود این جنایات و ظلم و شکنجها را در حق مسلمانان روا میدارند. ای کاش جهان اسلام بندای حق طلبانه جمهوری اسلامی به رهبری مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای لبیک می گفت و با وحدت و اتحاد و انسجام و با عمل به دستوران قرآن کریم کتاب سعادت بخش بشر و سفارشات بزرگ پیامبر جهان هستی، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله، دشمنان (امریکا و صهونیستها) را از خود دور میکردند و در سایه آن کتاب رحمت و عزّت و سعادت انسانها و سیره و سنت نبوی مرحمی بر زخم دلهای هزاران هزار انسان دلشکسته و غمین و مصیبت زده مینهاد و سعادت در دنیا و آخرت خود را فراهم مینمودند به امید روزیکه این آرزوی دیرینه انسانهای موحد و متدیّن جامه عمل بپوشد و همه ما مسلمانان در صف واحد با وحدت و انسجام زیر پرچم توحید در صلح و آرامش با صفا و صمیمیت یکدل و یکصدا کنار همدیگر زندگی کنند و جهانیان را به اسلام دعوت کنند جا دارد که از مرکز رسیدگی به امور مساجد که همه ساله بعنوان بزرگداشت هفته مساجد گامی بلند در راستای وحدت و انسجام مسلمانان و جهان اسلام بر میدارد تشکر و تقدیر گردد.

 

 

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاة
سید مجتبی بدری


 
 
 
 
www.Beseh-Rohani.ir
 
 




[ یکشنبه 13 بهمن 1392 ] [ 10:16 ب.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب