تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ


حدیث دوم

خصال ص 152
عن انس بن مالك قال قال رسول الله تقبلوا لى لسبت اتقبل لكم بالجنه اذا حدثتم فلا تكذبوا و اذا وعدتم فلا تخلفوا و اذا اتمنتم فلا تخونوا و غضوا ابصاركم و احفضوا فروجكم و كفوا ایدیكم و السنتكم .
ترجمه :
انس بن مالك میگوید كه فرمود رسول خدا (ص ) قبول نمائید از من شش ‍ چیز را تا قبول نمایم و ضمانت كنم براى شما بهشت را.
اول چون حدیث گوئید دروغ نگوئید. دوم هر وقت وعده دادید خلف وعده نكنید. سوم هر وقت امین واقع شدید خیانت نكنید چهارم چشمهاى خود را از حرام بپوشانید. پنجم فرجهاى خود را از حرام نگاهدارید. ششم دستها و زبانهاى خود را از حرام بازدارید. مولف گوید كه در این حدیث شریف سه نهى و سه امر شده است . و یكى از اوامر مذكوره در این حدیث غض بصر و پوشانیدن چشم است از حرام كه در روایت است النظر الى الاجنبیه سهم من سهام ابلیس یعنى نظر كردن باجنبیه تیرى است از تیرهاى شیطان .
و اهمیت حجاب و حرمت نگاه كردن مردان بزنان و بالعكس از آیات و روایات بسیار استفاده میشود طالبین به آیه 30 و 31 سوره نور و روایات وارده در ذیل این دو آیه بتفاسیر عربى و فارسى و كتاب وسائل باب نكاح مراجعه نمایند. و هم باتفاق علما شیعه حرام است نظر كردن بر بدن نامحرم از طرفین الا موارد استثناء و اگر خلافى هست در وجه و كفین است و ما عین عبارت یكى از علما بزرگ شیعه حضرت آیه الله العظمى مرحوم آقاى سید ابوالحسن اصفهانى (ره ) را در اینجا نقل مى نمائیم .
وسیله النجاه ص 232.
مسئله 18 - لا اشكال فى عدم جواز نظر الرجل الى ماعد الوجه و الكفین من المرثه الاجنبیه من شعرها و سائر جسدها سواء كان فیه تلذذ و ریبه ام لا و كذا الوجه و الكفان اذا كان بتلذذ و ریبه . و اما بدونها ففیه قولان بل اقوال الجواز مطلقا و عدمه مطلقا و التفصیل بین نظره واحده فالاول و تكرار النظر فالثانى و احوط الاقوال بل اقواها و اوسطها.
خلاصه ترجمه :
اشكالى نیست در جایز نبودن نظر كردن مرد بغیر از وجه و كفین از زن اجنبیه از مو و باقى بدن او چه در آن نظر تلذذ و ریبه باشد یا نه . و هم چنین جایز نیست نظر بوجه و كفین هرگاه باتلذذ و ریبه باشد.
و امام بدون تلذذ و ریبه پس در جواز نظر و عدم جواز دو قول بلكه سه قول است . اول جواز نظر مطلقا. دوم عدم جواز مطلقا. سوم تفصیل بین یك نظر. پس قول اول است و بین تكرار نظر پس قول دوم است و احوط الاقوال بلكه اقوى آنها قول وسط است كه آن عدم جواز نظر است مطلقا.




برچسب ها: زبدة الاحادیث،
[ یکشنبه 7 آبان 1391 ] [ 08:37 ب.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
نظرات
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب