تبلیغات
احباب

احباب
قالب وبلاگ

عنوان: غدیر خم
نام و نام خانوادگی: سید مجتبی، بدری

نوع نوشته: مقاله كیفیت اثر: تحقیق
موضوع: ولایت ناشر:
زبان اصلی: فارسی محل نشر:
عنوان به زبان اصلی: فارسی سال نشر: 85



 
 

 
 
چكیده:
حدیث را از 11 تن از صحابه و 84 نفر از تابعین و 368 نفر از علماء و محدثین اهل سنت نقل کرده است البته این به آن معنا نیست که از آن گروه زیاد تنها 110 نفر از صحابه این حادثه را نقل کرده اند بلکه تنها در کتاب های دانشمندان اهل تسنن نام صدو ده نفر به چشم می خورد درست است که پیامبر(ص) سخنان خود را در اجتماع صد هزار نفری ایراد کرد ولی گروه زیادی از آنان از نقاط دور دست حجاز بودند و از آنان حدیثی نقل نشده است گروهی از آنان نیز که این واقعه را نقل کرده اند تاریخ موفق به درج آن نه شده و اگر هم درج کرده به ما نرسیده است. «قرن دوم هجری که عصر تابعان است » هفتاد و نه تن از آنان به نقل این حدیث پرداخته اند طبری مورخ بزرگ اسلامی کتابی بنام الولایه فی طریق حدیث الغدیر نوشته است این حدیث را متجاوز از هفتاد طریق از پیامبر (ص) نقل کرده است. 
 
 
 
 


بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
غـدیـر خُــم
تهیه و تنظیم:
سیّد مجتبی بدری

1383
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تبارک و تعالی
یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین
واقعۀ غدیر خم یکی از مهمترین و حساسترین فراز از تاریخ اسلام بشمار می آید که قبول آن برای هر انسان منصف و با وجدان جائی برای انکار باقی نمی گذارد وقتی در جامعه بشری می بینیم که یک فرد معمولی و عادی که می خواهد از دنیا برود برای خود وصی و جانشین تعیین می کند و وظائف او را مشخص می کند تا بازماندگانش بعد از مردن گرفتار و سرگردان نباشند چطور ممکن است.
باور کرد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد ابن عبدالله که کامل و جامع ترین دین الهی را رهبری کرده است و برای تبلیغ و ترویج آن 23 سال رنج و زحمت کشیده است دینی که در تمام مراحل و امورات زندگی فردی و اجتماعی – سیاسی- اقتصادی حتی جزئی ترین مسائل زندگی برنامه و دستورالعمل دارد ولی برای چنین مسئله مهمی هیچگونه برنامه و اظهار نظری نکرده باشد و امور و سرنوشت مردم را همینطوری به امان خدا رها کرده و از دنیا برود کمتر واقعه ای در تاریخ همچون رویداد غدیر خم مورد توجه دانشمندان اعم از محدث و مفسر و متکلم و فیلسوف و خطیب و شاعر و مورخ و سیره نویس قرار گرفته است و این اندازه دربارۀ آن عنایت مبذول شده باشد یکی از علل جاودان بودن غدیر نزول دو آیه از آیات قرآن کریم است دربارۀ این واقعه و تا روزی که قرآن باقی است این واقعه تاریخی نیز باقی خواهد بود و از خاطرها محو نخواهد شد جامعه اسلامی در اعصار دیرینه آنرا یکی از اعیاد مذهبی می شمرده اند و شیعیان هم اکنون نیز این روز را عید می گیرند و مراسمی که در دیگر اعیاد اسلامی برپا می دارند در این روز انجام می دهند و این روز را بزرگ می شمرند نه تنها شیعیان بلکه خیلی از مسلمانان روز هیجدهم ذی الحجه را روز عید غدیر می دانند در اهمیت این رویداد تاریخی همین اندازه کافی است که صد و ده نفر از صحابه حدیث غدیر را نقل کرده اند کتب حدیث و تفسیر و کلام و عقاید و سیره و لغت اهل سنت از ذکر مأخذ و راویان آن مملو می باشد و مسلم بودن واقعه غدیر خم حقیقتی است انکار ناپذیر و بگفتۀ عالم سنی مشهور ضیاء الدین مقبلی صنعانی مکی اگر حدیث غدیر ثابت و معلوم نباشد پس در اسلام هیچ چیز ثابتی معلوم نیست علامه بزرگوار مرحوم آیه الله امینی وقتی که بذکر اسائید غدیر از کتب عامه پرداخته است دریائی موج خیز بوجود آورده است که کرانه و ساحلش نیست وی این حدیث را از 11 تن از صحابه و 84 نفر از تابعین و 368 نفر از علماء و محدثین اهل سنت نقل کرده است البته این به آن معنا نیست که از آن گروه زیاد تنها 110 نفر از صحابه این حادثه را نقل کرده اند بلکه تنها در کتاب های دانشمندان اهل تسنن نام صدو ده نفر به چشم می خورد درست است که پیامبر(ص) سخنان خود را در اجتماع صد هزار نفری ایراد کرد ولی گروه زیادی از آنان از نقاط دور دست حجاز بودند و از آنان حدیثی نقل نشده است گروهی از آنان نیز که این واقعه را نقل کرده اند تاریخ موفق به درج آن نه شده و اگر هم درج کرده به ما نرسیده است. «قرن دوم هجری که عصر تابعان است » هفتاد و نه تن از آنان به نقل این حدیث پرداخته اند طبری مورخ بزرگ اسلامی کتابی بنام الولایه فی طریق حدیث الغدیر نوشته است این حدیث را متجاوز از هفتاد طریق از پیامبر (ص) نقل کرده است.
و همچنین عدۀ زیادی از دانشمندان سنی این واقعه را نقل کرده اند دانشمندان شیعه درباره این واقعه بزرگ کتابهای ارزنده ای نوشته اند که جامع تر از همه کتاب نفیس الغدیر است که توسط نویسنده نامی شیعه علامه مجاهد مرحوم آیه الله امینی نگارش یافته است لذا با توجه به صدها مدرک معتبر اهل سنت در مورد آیات مربوط به بحث دربارۀ ولایت آن حضرت جای شک و تردید در ولایت منصوص علی علیه السلام صحیح و معقول نمی باشد. طبق نقل تاریخ رسول خدا در ماه ذیقعده سال دهم هجرت به منظور انجام حج ابراهیمی و زدودن رسوم خرافاتی که متأثر از نظام شرک و جاهلی و بت پرستی بود دستور داد که در میان قبائل اعلام کنند که رسول خدا(ص) عازم حج است این فراخان موجب شور و اشتیاق فراوان شد بطوریکه هزاران نفر در اطراف مدینه خیمه افراشتند و منتظر حرکت پیامبر (ص) شدند رسولخدا پس از حضور در میقات لباس احرام پوشید و به همراه این جمعیت کثیر بسمت مکه حرکت کرد.
تا مناسک حج را انجام دهند این حج که حجه السلام و یا حجه البلاغ و یا حجه الكمال و یا حجه الوداع نامیده شده است و این آخرین حجی است که پیامبر اسلام موفق گردید انجام دهد.
چون مراسم حج به پایان رسید و زائران خانه خدا تصمیم گرفتند به خانه هایشان برگردند در آن هنگام که به محل غدیر خم رسیدند در سرزمینی بنام حجفه که راههای مدینه و کشورهای مصر و عراق از آن منشعب میشه روز پنجشنبه هیجدهم ذی الحجه الحرام سال دهم هجرت بود که ناگاه پیک وحی جبرئیل (ع) بر پیامبر نازل شد و این آیه را از جانب خداوند آورد.
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و لله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین
چون آیه دستور ابلاغ ولایت علی به پیامبر رسید جمعیت انبوه در مکانی بنام غدیر خم جمع شدند و حضرت در برابر آفتاب سوزان عربستان خطبه طولانی را قرائت کرد و سپس دستور الهی را در مورد ولایت و جانشینی امیرالمومنین(ع) به آنان ابلاغ کرد آنگاه علی (ع) را به حاضرین معرفی کرد و بیان داشت من از میان شما میروم و دو امانت گرانبها می گذارم هر یک از دیگری مهم تر است و آن دو قرآن و عترت اهل بیت من می باشند بنگرید که پس از من چگونه با آنها برخورد می کنید هان ای مردم من رهبر شما هستم علی(ع) بعد از من رهبر شماست هرکس ولایت او را بپذیرد ولایت مرا پذیرفته است و کسی که ولایت او را نپذیرد در واقع مرا نپذیرفته است پیامبر (ص) دست علی (ع) را گرفت و بالا برد تا جائی که سفیدی زیر بغل او بر همۀ مردم نمایان شد و همه علی (ع) را در کنار پیامبر (ص) دیدند و او را بخوبی شناختند و دریافتند که مقصود از این اجتماع مسئله ای است که مربوط به علی (ع) است سپس در ادامه خطبه گفت پروردگار دوست بدار کسی را که علی(ع) را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که علی(ع) را دشمن بدارد خدایا یاران علی(ع) را یاری کن و دشمنان او را خوار و ذلیل گردان پروردگارا علی(ع) محور حق قرار ده و افزود لازم است حاضران به غایبان خبر دهند و دیگران را از این امر مطلع کنند هنوز اجتماع باشکوه به حال خود باقی بود که فرشته وحی فرود آمد و به پیامبر (ص) گرامی بشارت داد که خداوند امروز دین خود را تکمیل کرد و نعمت خویش را بر مؤمنان بتمامه ارزانی داشت الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا
در این لحظه صدای تکبیر پیامبر بلند شد و فرمود خدا را سپاسگزارم که دین خود را کامل و نعمت خود را به پایان رسانید و از رسالت من و ولایت علی(ع) پس از من خشنود شد پیامبر از جایگاه خود فرود آمد و یاران دسته دسته به علی (ع) تبریک می گوفتند و او را مولای خود و مولای هر زن و مرد مومنی می خواندند در این هنگام حسان ابن ثابت شاعر رسولخدا برخواست و این واقعۀ بزرگ تاریخی را در قالب شعری با شکوه ریخت و به آن رنگ جاودانی بخشید به ترجمه دو بیت آن اکتفا می شود.
پیامبر به علی (ع) فرمود: برخیز که من تو را به پیشوائی مردم و راهنمائی آنان پس از خود برگزیدم هرکس من مولای او هستم علی(ع) نیز مولای اوست. مردم! بر شما لازم است از پیران راستین و دوستداران واقعی علی (ع) باشید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سیّد مجتبی بدری

 
 
 
 
www.Beseh-Rohani.ir
 
 




[ یکشنبه 13 بهمن 1392 ] [ 09:22 ب.ظ ] [ سید مجتبی بدری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب